Skjuta upp utbetalning av pension

Min utbetalning börjar april 2021. Om jag väljer att skjuta upp startdatum till april 2022, kan jag då ångra mig när som helst och ändra datum framåt eller bakåt i tiden?

Kommentarer

  • Hej Christer,

    Tack för din fråga!

    Det stämmer! Du kan välja att skjuta upp din utbetalning för att sedan ändra tillbaka till en tidigare utbetalningsstart. Om du vill skjuta upp den ytterligare kan du göra det också. Då behöver du vänta 7 månader innan den planerade starten och sedan kan du skjuta upp den hur långt du vill igen.

    Med vänlig hälsning
  • Jag vill skjuta upp mina utbetalningar.
    Mvh
    Anne-Charlotte
  • Hej Anne-Charlotte,

    Tack för din fråga! Om du har ett bank-id så skjuter du upp dina utbetalningar genom att logga in på dina sidor på AMF. Där väljer du vilket år och månad du vill skjuta upp din utbetalning till och godkänner det sedan med ditt bank-id.
    Om du inte har bank-id så behöver vi skicka hem  blankett istället till dig som du får fylla i och skicka tillbaka till oss. Kontakta vår Kundservice här så hjälper vi dig.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Tack för svar.
    Jag vill gärna få en blankett att fylla i .Tack
    Charlotte
  • Hej Charlotte,

    Via detta forumet kan vi inte hjälpa dig med detta. Vi behöver dina personliga uppgifter och det får inte lämnas här då detta forum är öppet för alla.

    Kontakta vår Kundservice via chatt, e-mail eller telefon så hjälper vi dig.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Om jag skjuter upp utbetalning några år kommer beloppet då att öka vid utbetalning därefter ?
    Avidentifierad användare
  • Hej!

    Om du skjuter upp utbetalningen så spår prognosen att ditt utbetalningsbelopp blir högre om man påbörjar utbetalningen vid ett senare tillfälle. Det beror på två anledningar, den första anledningen är att pensionen väntas växa under den tid vi förvaltar den. Den andra faktorn som kan påverka är om man väljer att få sin pension utbetald livsvarigt. Då tar man färre utbetalningstillfällen med i beräkningen när man ska räkna på vad utbetalningsbeloppet blir varje månad vilket då leder till att man få ett högre belopp om man påbörjar sin utbetalning senare.

    Med vänlig hälsning,
    David
  • Jag har utbet livsvarigt. Vill nu ändra detta till 15 år fr o m 260101
    Går det och hur mkt skulle det ge per månad?
    Karin
    Jag Karin
  • Hej Karin,

    Tack för din fråga! Om du inte har påbörja att ta ut din tjänstepension så kan du absolut ändra utbetalnings längd.Om du har ett bank-id så kan du ändra utbetalningslängd genom att logga in på dina sidor på AMF. Om du inte har bank-id så behöver vi skicka hem  blankett istället till dig som du får fylla i och skicka tillbaka till oss. Kontakta vår Kundservice här så hjälper vi dig.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning
    Leona

  • Hej igen
    Jag har påbörjad utbetalning t o m 260101. Det är detta datum jag vill kunna förlänga och få en lägre summa/månad men under en längre tid.
    Karin
  • Hej Karin,

    Tack för din fråga.

    Kontakta gärna våran kundservice på 0771 696 320 om du har frågor kring ändringar gällande din tjänstepension.

    Med vänliga hälsningar
    Karl
  • Går det att ändra utbetalningslängd på redan pågående utbetalningar?!
    Karin Ingegerd
  • Hej Karin Ingegerd,

    Tack för din fråga!

    Det är tyvärr inte möjligt att ändra utbetalningslängd när du har en pågående utbetalning.

    Ha en fin dag!
    Vänligen,
    Sofia D