Hur mycket skatt dras från min utbetalning?

Hej,
Jag läst någonstans att skatten på tjänstepension alltid är 30% medan skatten på lön och allmänn pension beskattas efter vilken kommunalskatt som gäller. Är detta korrekt, eller är det bara så att ni (och andra pensionsbolag) drar 30% om jag inte begär något annat?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    AMF drar alltid automatiskt 30% skatt på våra utbetalningar, om inte kunden själv hört av sig och begärt en ändring. Anledningen är att 30% är en schablonskatt på den typen av utbetalningar som vi gör. Hur andra pensionsbolag gör vågar jag inte svara på; är man osäker så är det bäst att ställa frågan direkt till respektive bolag.

    Vänliga hälsningar,
  • Om man som jag, utvandrad svensk medborgare och inte betalar skatt i Sverige  utan  i det land som jag bor.   Dras det fortfarande 30% ???
  • Hej Berit,

    Tack för din fråga! Om man bor utomlands så kan man få lägre skatt avdragen än 30% och det kallas för SINK. Du behöver då vända dig till Skatteverket och begära ett sådant beslut som sedan ska skickas in till oss. För att vi ska kunna dra lägre än 30% är det viktigt att det framgår hur mycket vi ska dra och att beslutet gäller för AMF.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra