Skall jobba vidare efter 65 år

Hej
jag fyller 65år snart men vill jobba vidare minst ett år till. Behöver jag meddela eller gör något?
Birgitta

Kommentarer

  • Hej Birgitta,

    Vanligtvis sker utbetalning av tjänstepensionen automatiskt vid 65 år ålder. På amf.se ser du vad som gäller för dig. Om du önskar ändra start av utbetalningen måste du anmäla det.

    För att starta eller ändra din utbetalning kan du logga in på amf.se/minasidor med ditt Bank-ID. Väl inne på sidan finner du en rubrik som lyder ”Prognos för din pension från AMF”, klicka sedan på rutan ”Gör en prognos eller starta utbetalning”. När du klickat dig vidare kan du hantera utbetalningslängd samt utbetalningsstart. För att genomföra ändringen är det viktigt att följa de tre stegen och signerar med Bank-ID.

    Vi har en hel kalendermånads handläggningstid om du ändrar utbetalningen via vår hemsida. Detta innebär att du senast en hel månad före den planerade utbetalningsmånaden behöver genomföra ändringen.

    Önskar du att vi hjälper dig över telefon är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771 696 320 och legitimera dig med Bank-ID i samtalet.
    Emma Kundservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.