Om särskilda inkomstskatt för utomlands bosatta

Jag fick meddelande från skatteverket i mitten av januari i år att jag får särskilda inkomstskatt(25% istället för 30%) för utomlands bosatta även för inkomståret 2021.
Men ni drog av 30% skatt på min AMF pension. Så jag skickade ett brev till skatteverket att skatteverket informerar även till AMF pensionsförsäkring AB samma beslut i början av februari i år. Men ni drog av fortfarande 30% skatt på min AMF pension i april.
Har ni inte fått information av mig från skatteverket?
Vad ska jag göra för det?
Hälsningar  Kaoru

Kommentarer

  • Hej Kaoru,

    Tack för din fråga! När AMF ska dra lägre än 30% i skatt behöver vi alltid få in ett beslut från Skatteverket som visar vilken skattesats vi ska ta istället och att det beslutet gäller för AMF.
    Senast vi fick in ett sådant beslut för dig var 2019 och man behövde som kund skicka in ett nytt beslut för varje nytt år till oss. Eftersom vi inte har fått något nytt beslut skickat till oss har det därför dragits 30%.
    Nu behöver man inte längre skicka in ett nytt för varje år men eftersom vi inte mottagit ett nytt skattebeslut sen 2019 behöver du skicka in ett nytt till oss från Skatteverket där det står vilken skattesats AMF ska ändra till.
    Därefter komma den att fortsätta gälla framöver.
    Den skatten som dragits av för mycket behöver du vända till dig Skatteverket för att få tillbaka den skatten som dragits för mycket.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra