När kommer tjänstepensionen in till er från arbetsgivaren?

  • Hej! Jag undrar när arbetsgivaren skyfflar över intjänad tjänstepension till AMF? Nu är det snart april och jag kan inte se att pengarna för 2017 har kommit in ännu i min förvalda fond. KAP-KL är mitt avtalsområde. Det skulle dessutom vara bättre att få över intjänad tjänstepension varje månad istället för en gång per år, går det att ordna? Fungerade automatiskt hos tidigare arbetsgivare, ett privat företag.
    Mvh Johan

Kommentarer

  • Hej Johan, tack för din fråga!

    Arbetsgivaren sätter vanligtvis av tjänstepensionspremier den sista mars varje år när det gäller avtalsområdet KAP-KL. Du har med andra ord sannolikt fått en inbetalning sedan dess att du skrev ditt inlägg.

    KAP-KL är kollektivavtalad tjänstepension för kommun- och landstingsanställda, och där är det avtalat att premieinbetalningarna sker 1 gång per år. Det är tyvärr ingenting som AMF kan påverka. Om du tidigare arbetat som t.ex. privatanställd tjänsteman och tjänat in ITP/ITPK-tjänstepension så fungerar det annorlunda i det avtalet, där sätter man nämligen av tjänstepensionspremier månatligt istället för årsvis. Det är återigen någonting som är knutet till själva tjänstepensionsavtalet och ingenting som enskilda pensionsförvaltare kan välja att ändra.

    Vänliga hälsningar,
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.