Lönenivå för större pensionsavsättning

Hej. Jag är nog en pensionsanalfabet... Men en tidigare kollega, som nu har gått i pension, säger att när man kommer upp i en viss nivå av inkomst går en större del till pensionsavsättning. Han menar att det liksom finns en gräns då pensionsavsättningen blir betydligt bättre. Själv har jag ingen aning, men min lön har blivit betydligt bättre de senaste åren.
Min fråga i så fall är; vid vilken inkomstnivå sker det?

Kommentarer

  • Hej Evelina,

    Tack för din fråga! Om man har en lön upp till 42 625 kr sätts det av 4,5% av lönen och allt över det är det 30% som sätts av.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra