Låg tjänste pension trots 40 år arbete

Jag har arbetat minst 40 år inom kommun/landsting, gick ner till 75% i början av 90 talet pga sjukdom.
Skall få c:a 700 kr/mån i tjänstepension. Hur är detta möjligt andra får flera tusen.

Kommentarer

  • Hej Eva,

    Tack för din fråga! Det är väldigt svårt att besvara din fråga eftersom det inte går att jämföra tjänstepension på det sättet. Tjänstepension styrs av vilken lön du haft, vilken avkastning förvaltningsbolaget har haft, vilken förvaltningsform försäkringen har haft eller hur många års utbetalning kunden har valt. Det kan också vara så att man har sin tjänstepension spridd hos olika bolag eller att man faktiskt inte arbetat inom ett kollektivanslutet företag.
    Om du har arbetat inom kommun och landsting så ligger inte den tjänstepensionen hos oss såvida du inte har valt oss som förvaltare vilket gör det ännu svårare att besvara din fråga eftersom vi endast kan se den tjänstepension våra kunder har här och ingen annanstans.
    Du kan logga in på dina sidorAMF om du har ett bank-id för att se om du är kund hos oss eller kontakta vår kundservice.
    Om du vill få en helhetsbild på all din pension kan du logga in på en sida som heter minpension.se.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra