Hur ändrar jag hur mycket skatt som dras?

Hur gör jag om jag vill att AMF ska dra mer eller mindre än 30 procent i skatt på min pensionsutbetalning?

Kommentarer

  • Om du vill att vi ska dra mer i skatt ändrar du detta genom att logga in på amf.se/dinasidor. Du ändrar skatten under ”Dina uppgifter". Du kan även kontakta oss på kundservice så ordnar vi med höjning av din skattesats.

    Om du istället vill att vi ska dra mindre i skatt ber vi dig skicka ett intyg från Skatteverket, där det framgår att AMF är huvudinkomstbetalare.

    För mera information, kontakta Skatteverket.

  • Hej! Till vilken address ska jag skicka intyget från skatteverket (SINK)? Det kan jag inte läsa mig fram till på er hemsida.

  • Vår adress är:

    AMF
    113 88, Stockholm

    Du kan även skanna in intyget och mejla till oss på info@amf.se

    AMF
  • Hej. Får man tillbaka på skatten via deklaranten när det är
    Så hög Skatt dragen på efterlevnadspenionen?
  • Hej Renee, tack för din fråga!

    Om du har betalat för mycket skatt under ett år, så korrigerar Skatteverket det åt dig på deklarationen året efter. Det kan då handla om fler inkomster sammantaget än enbart det du får från AMF.

    Vi hänvisar dig till att i första hand kontakta Skatteverket om du har mer ingående frågor om skatt.

    Vänliga hälsningar,
  • Hej,

    Min kollega Bruce som bor i UK har en tjänstepension från AMF som han har tjänat in under några år i Sveige.
    Hur fungerar dubbelbeskattningsavtalet?
  • Hej Thomas,

    Tack för din fråga. Hos Skatteverket kan man läsa på mer om dubbelbeskattning och hur man kan undvika det. Ni kan läsa mer om Dubbelbeskattning här!

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice

    Petra