Hälsodeklaration i samband med ansökan av efterlevnadsskydd

Jag förstår inte varför ni behöver få hälsodeklaration när man vill teckna efterlevnadsskyddet för sin pension. Speciellt när man inte behöver göra det om man gifter sig. Jag vill försäkra mig att min familj får mina pensionssparandet vid fall att jag skulle drabbas av tex Covid-19 och skulle dö.
Jag tycker att hela hälsodeklarationen är aktuell att användas när man tecknar försäkring men inte vid pensionssparande eftersom den är mer jämförbar med banksparande dvs man vill ha sina sparpengar utbetalda från pensionskontot.
Det känns som att AMF har blandat ihop försäkringar och sparandet när det gäller pensioner

Kommentarer

  • Hej Janne!

    Försäkringar utan återbetalningsskydd innebär att kapitalet i en försäkring går till försäkringskollektivet när försäkrad avlider och inte till förmånstagare. Som kompensation för att förmånstagare inte får del av kapitalet får försäkringen del av kapital från andra försäkringar när deras försäkrade avlider. Detta sker i form av så kallad arvsvinst. Detta är ett upplägg för att inom försäkringskollektivet dela på risken att leva länge och ändå kunna få en livsvarig utbetalning och inte riskera att kapitalet tar slut. Om du har en temporär utbetalning så ger detta upplägg en högre pension jämfört med om du väljer att ha återbetalningsskydd kopplat till pensionen.

    Att ändra sin försäkring och ”säkra hem” kapitalet om man har förhöjd risk att avlida gör därmed att övriga i försäkringskollektivet påverkas negativt. AMF behöver då säkerställa att en ändring som sker på försäkringen inte får negativ effekt för övriga i kollektivet, dvs att förhöjd risk att avlida inte finns.

    Om man är generös och tillåter individer i kollektivet att ”säkra hem” kapital kommer det att uppstå kapitalbrist när livsvariga pensioner ska betalas ut. Om det inte frigörs kapital från andra försäkringar som täcker upp för de som fortfarande lever, måste kapitalet skjutas till från annat håll. I ett ömsesidigt bedrivet försäkringsbolag måste detta göras från övriga i försäkringskollektivet.

    Ett sätt för att motverka att ändringar sker i syfte att ”säkra hem” kapital är att göra en hälsoprövning. Då kan man säkerställa att försäkrad inte har högre sannolikhet att avlida inom snar framtid jämfört med någon annan i kollektivet. Om det inte finns något som tyder på att personen kommer avlida inom snar framtid kan ändringen genomföras utan att kollektivet drabbas. Men om det finns något som tyder på att personen riskerar att avlida inom snar framtid så kommer kollektivet att gå miste om detta kapital och då bör inte ändringen tillåtas.

    Lägger du till återbetalningsskydd inom ett år från en familjehändelse, som att du gifter dig, blir sambo eller får barn, behöver du inte fylla i någon hälsodeklaration.

    Med vänliga hälsningar,
    Noa
    AMF
  • Hej,
    Behövs hälsodeklaration även om det specifikt enbart handlar om att byta förmånstagare av återbetalningsskyddet?
  • Hej,

    Nej, du behöver inte fylla i en hälsodeklaration om du ska ändra förmånstagare.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,
    Sofia D