Hackning

Vad innebär det för mig som kund att ni inte har tillräcklig säkerhet i era system eftersom ni blivit hackade?
Karin Jondelius

Kommentarer

  • Hej,

    En programvara som AMF använder för att dela information med bland annat förmedlare och myndigheter har utsatts för en IT-attack. Angreppet har stoppats och programvaran kunde tas i drift igen måndag den 5 juni 2023.

    Det rör sig om en mindre andel av våra sparare. Alla de som berörs har fått information om det den 7 juni 2023 via vårt Internetkontor.

    Det inträffade påverkar inte på något sätt din pension eller det kapital som AMF förvaltar. Vi åtgärdade incidenten omedelbart och anmälde den till Polisen och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du behöver därför inte själv göra något.

    Vi har en hög nivå på vår IT-säkerhet. Vi arbetar aktivt såväl med våra system och verktyg, som med utbildning av personalen. Som det ser ut idag kan tyvärr inget företag som är uppkopplat mot Internet fullt ut skydda sig mot incidenter, men vi gör vårt yttersta för att undvika dem. Vi kunde också hantera den inträffade incidenten på ett snabbt och effektivt sätt, utan att några pensioner eller pengar riskerades.

    Emma Kundservice
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.