Varför ska jag som fondsparare skicka en kopia på min legitimation?

Jag har blivit uppmanad att sända uppgifter om syftet med mitt fondsparande. Dessutom sända kopia på legitimation. Är detta juridiskt korrekt? Det känns mycket egendomligt att lämna ut personliga uppgifter på detta vis

Kommentarer

  • Hej Morgan!

    Ja det är korrekt att du behöver skicka in kopia på din legitimation.

    Enligt lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism måste fondbolagen ställa frågor för att få kundkännedom. Det är därför du som kund måste besvara ett antal frågor om syftet med dina insättningar samt i vissa fall komplettera med ett underlag som styrker varifrån pengarna kommer. Fondbolag är dessutom skyldiga att kontrollera identiteten på den som vill starta ett fondsparande. Du som kund skickar in en kopia av körkort, ID-kort eller EU-pass (vinrött).