Får efterlevande pension efter bortgång?

Hej! Min mamma fick pensionspengar utbetalt ifrån er. Nu har hon somnat in. Undrar om det är något som utfaller nu efter hennes bortgång.
Mvh. Ellinor

Kommentarer

  • Hej Ellinor !

    Vi beklagar verkligen.

    För att pensionen ska tillfalla efterlevande behöver man ha ett återbetalningsskydd på sin tjänstepension.

    Den som eventuellt är förmånstagare kommer att få hem ett besked om detta efter cirka 1 månad.

    Med vänliga hälsningar
  • Hej!Min käkära mamma dog den 17/12 i covid19. Om hon har en försäkring hos er ärver jag det då?Jag är enda barnet.Hennes sambo gick bort för 3årssesan❤Tacksam för svar.Malin
  • Hej Malin,

    Vi beklagar sorgen.

    Om det finns ett återbetalningsskydd på försäkringen går den vidare till efterlevande. Finns det ett återbetalningsskydd skickas det ut information till eventuella förmånstagare och till dödsboet.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej! Hur kan man anteckna återbetalningskyd till sin make och barn vid dödsfall?
  • Hej Amer!

    Om du har ett BankID kan du logga in på Dina sidor och se över ett eventuellt återbetalningsskydd. Har du inget BankID är du välkommen att kontakta kundservice så kan vi skicka hem information om dina försäkringar omfattas av återbetalningsskydd.

    Återbetalningsskyddet handläggs inte alltid av AMF. Om din tjänstepensionsförsäkring är en Avtalspension SAF-LO handläggs återbetalningsskyddet av din valcentral Fora och har du en ITP/ITPK försäkring och är i sparandefas handläggs det av valcentralen Collectum.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • Hejsan ja vet att min fars arv kommer till mig o min bror.
    Men vi får 325 varje månad i 15 år kan man inte ändra på de så man får hälften eller allt sitt arv???
    Pappa dog för 3 årsen
    MVH Jenny

  • Hej Jenny!

    Tack för din fråga.

    Är man förmånstagare till en pensionsförsäkring så betalas det under det antal år som återstod till den försäkrade, det är ingenting som tillhör kvarlåtenskap utan det fortsätter alltid att vara en pensionsförsäkring, det går inte att ändra längd eller utbetalningsstart när utbetalningen väl påbörjats.

    Med vänlig hälsning,
    Noa
    AMF
  • När får man besked om man får några pengar utbetalda
  • Hej Anette,

    Tack för din fråga! Det får man i samband med sin första utbetalning. Brevet brukar skickas någon gång i mitten den månaden utbetalningen ska ske.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Om det nu inte skulle vara något att utbetala får jag meddelande om det också
  • Hej Anette,

    Om det inte finns något att utbetala så skickas heller inget meddelande ut.
    Om du vill att vi hjälper dig med ett specifikt ärende så kontakta gärna vår kundservice.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hej! Hur lång är er handläggningstid vid dödsfall för att få  Återbetalningsskydd/efterlevandeskydd mvh sofie
  • Hej Sofi,

    Tack för din fråga! Normal handläggningstid brukar vara 3-4 månader. Den handläggningstiden kan dock variera beroende på olika omständigheter.
    Vi arbetar alltid så snabbt vi kan och skickar alltid ut information så fort det finns någon att ge gällande ärendet.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra
  • Hur länge betalas efterlevande pension ut om jag dör, är nu 75 år?
    / Thore
  • Hej Thore!

    Om man går bort efter att utbetalningen av ens pension har startat fortsätter utbetalningarna som en efterlevandepension under återstående utbetalningstid, dock som längst i 20 år.

    Återbetalningsskyddet på ens försäkring varar som längst i 20 år, från det att utbetalningen startat. Efter 20 år upphör återbetalningsskyddet.

    Ha en fin dag!

    Vänligen,

    Sofia B
  • Hej.
    Min pappa dog den 4 feb. Nu har jag fått ett brev från er där det står att jag ska anmäla kontonr. Jag är förmånstagare. Har tre syskon. Har de också fått detta? Var anmäler jag mitt kontonr?
    Hälsningar
    Monica
  • Hej Monica,

    När det gäller sådana frågor så är det sekretessbelagt. Om det finns fler förmånstagare så har de mottagit samma brev. För mer frågor kring detta vänligen kontakta vår kundservice.

    Ha en fin dag!
    Vänligen,
    Sofia D
  • Hej
    Min sambo dog 21/7. Jag undrar om ni skickar automatiskt ut handlingar till dödsboet eller mig ang fortsatt utbetalning av försäkring. ?   Och hur länge efter dödsfallet kommer den informationen?
  • Hej Eva,

    Information om eventuellt återbetalningsskydd och eventuell utbetalning till förmånstagare kommer att skickas ut till den berörda kundens dödsbo och det sker per automatik. Normal handläggningstid brukar vara 2-4 månader. Den handläggningstiden kan dock variera beroende på olika omständigheter.

    Vi arbetar alltid så effektivt vi kan och kommer skicka ut informationen till efterlevande så fort handläggningstiden är över om det finns ett återbetalningsskydd.

    Ha en fin dag!
    Vänligen,
    Sofia D
  • Hej
    Min mamma behöver byta konto för utbetalning men hon saknar BankID, hur ska hon göra då. Pengarna går nu till ett sparkonto som hon delade med sin man som nu är avliden.
  • Hej Dick!

    Tack för din fråga.

    Hon är varm välkommen att kontakta vår kundservice så skickar vi henne en blankett.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF
  • Kan kronofogden ta mina pengar ja får från min mamma sen hon dog för 6 år sedan o ja får pengar varje månad men inte haft legitimation att ta ut pengarna S undrar nu om kronofogden kan ha tagit pengarna då ja har skulder?
  • Hej Jessica!

    Tack för din fråga.

    För att ta reda på vad som ingår i en utmätning från Kronofogden behöver du kontakta dem direkt.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänligen,
    Julia
    AMF