Återköp pension

Hej!

jag har läst på skatteverket att jag som har mindre än ett prisbasbelopp kan återköpa min pension. Jag har väldigt lite pengar hos er, eftersom jag arbetar som tjänsteman.

jag undrar därför hur jag går tillväga för att återköpa? Och vad är er återköpsavgift?

Mvh

Kommentarer

  • Hej Angelica,

    Tack för din fråga!

    Det som du läst om på skatteverkets hemsida gäller endast privat pensionssparande och gäller tyvärr inte intjänad tjänstepension.

    Med Vänliga Hälsningar

  • Hej,

    Tack för snabbt svar, men det var tråkigt att höra. Detta betyder att de pengar som ska vara en förmån till mig som anställd kommer ätas upp av era avgifter. Det känns inte riktigt rätt!

  • Hej,

    Jag förstår att de känns tråkigt om du har ett sådant lågt kapital hos oss.
    Om de dock är så att de sparande du har hos oss ligger i en traditionell försäkring så är du alltid garanterad att få tillbaka de som blivit inbetalt till försäkringen.

    Detta innebär ju att du har rätt att få dessa pengar även om försäkringens kapital reduceras till 0 på grund av avgifter.

    Med Vänliga Hälsningar

  • Hej,

    Ja det var i alla fall en något glänsande kant på molnet. Är det något särskilt jag behöver göra för att få denna garanti när det är dags, eller sker det per automatik?

  • Hej,

    Detta sker per automatik när du fyller 65. Det vi kommer behöva ifrån dig är ditt kontonummer för utbetalningen.
    Du kan tidigast ta ut pengarna ifrån 55års ålder. Detta gör du enklast med bank-id eller e-legitimation via amf.se