Återbetalningsskydd tjänstepension

Betalas återbetalningsskydd till efterlevande ut under lika lång tid och med samma belopp som den avlidne skulle ha fått sin pension eller betalas den ut under 5 år?
Lena

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för dig fråga!

    Om du avlider innan utbetalningen av din pension har startat, betalas efterlevandepensionen vanligtvis ut varje månad under fem år. Om du avlider efter att utbetalningen av din pension har startat fortsätter utbetalningarna som en efterlevandepension under återstående utbetalningstid, dock som längst i 20 år.

    Jag önskar dig en trevlig dag!

    Vänligen,
    Amy
  • Var hittar jag vem som jag skrivit som ska få min efterlevande pension?
    Kerstin
  • Hej,

    Tack för din fråga!

    Om du har ett bank-id då kan du logga in på dina sidor på AMF. Då trycker du på rubriken "Mitt Sparande" så listas samtliga försäkringar där. Du trycker på en av dina försäkringar, skrollar till "Ändringar du kan göra" =Förmånstagar­förordnande =Se förmånstagare.

    Jag önskar dig en trevlig dag!

    Mvh
    Leona