Amf tjänstepension utlandet

Hej! Hur fungerar det med AMF tjänstepension som man betalat in via facket då man varit arbetsam, när man flyttar till utlandet?

Kommentarer

  • Hej Natalie,

    Tack för din fråga! Om man har tjänstepension hos AMF och flyttar utomlands fungerar det på samma sätt som om man skulle bo i Sverige.

    Det som skiljer är skatten. Bosätter du dig utomlands och har pension från Sverige ska du i regel betala en särskild skatt, SINK-skatt, som är på 25 procent. Men skattereglerna i det landet du flyttar till och Sveriges dubbelbeskattningsavtal avgör i slutändan vad den totala skatt blir. Tänk på att du måste vistas stora delar av tiden utomlands för att reglerna ska gälla.

    Du behöver också intyga varje år att du lever om du är under pensionsutbetalning.
    Du kan läsa mer om det här!

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,
    Petra
    Kundservice
    Petra