Vattenkraft och ålar

Hej! Är kund hos er.
1. Får vi el från vattenkraftverk?
2. Är dessa vattenkraftverk som vi i såna fall använder gjorda så att ålar och fisk kan ta sig igenom, levandes?

Mvh johanna
Johanna

Kommentarer

  • Hej Johanna!

    Tack för dina frågor!

    Ale El Elhandel köper för närvarande ursprungsgarantier från förnybar energi, så kallade EPD Vatten. Det är el producerad i svenska vattenkraftverk.

    Tack för att du uppmärksammar oss på frågan, vi tar med oss detta när vi inom kort kommer att utvärdera vår strategi kring just ursprungsgarantier. Vår avsikt är att blanda upp mixen kring elens ursprung samtidigt som vi vill värna miljön i största möjliga utsträckning.

    Vi köper dessa ursprungsgarantier från Vattenfall som skriver så här på sin hemsida om deras arbete kring att värna ålarna, jag tog detta på denna länk.

    "Vi har idag 79 vattenkraftverk i Sverige. De flesta ligger i de stora norrlandsälvarna Luleälven, Skellefteälven, Umeälven och Ångermanälven.  Där är åtgärder för ål inte relevanta.  Ålfiskeundersökningar och historisk dokumentation visar att regelbunden förekomst av ål saknas i många vattendrag där Vattenfall äger vattenkraft.

    Idag finns de största förekomsterna av ål i de sötvatten där utsättningar av ålyngel görs. Idag saknas också teknisk kunskap om att bygga ålavledare, s.k. fiskvägar, förbi riktigt stora kraftverk, därför har Vattenfall och Krafttag Ål fokuserat på åtgärder som Trap & Transport (fångst och nedtransport) i framför allt Göta älv där det finns möjligheter att transportera ålen förbi kraftverken.

    I andra vattendrag görs olika åtgärder. I Indalsälven görs kompensatoriska utsättningar av ålyngel. I Dalälven görs insamling och upptransport av ålyngel. I Göta älv görs Trap & Transport av lekvandrande ål. En uppsamling av ålyngel pågår vid Lilla Edet. I Upperudsälven (biflöde till Vänern) görs kompensatoriska ålyngelutsättningar. En fiskväg som fungerar för nedströmsvandring för ål byggdes nyligen när kraftverket Långed byggdes om. I Rolfsån finns fiskvägar för upp- och nedströmsvandring av ål vid kraftverket Bosgården.

    Vi kommer att fortsätta att satsa på forskning och utveckling för att förbättra kunskapsområdet kring ålen – inte bara för oss själva utan för hela branschen och berörda myndigheter."

    För oss är detta viktiga frågor så jag vill återigen tacka dig för dina frågor, du är varmt välkommen med fler frågor eller synpunkter!

    Sarah