Vad är skillnaden på vad jag betalar per kWh och priset på Nord Pool?

Hej
Jag kollade skillnaden mellan vad jag betalar per kWh och vad som står vad Nord Pool meddelar för kostnad. Skillnaden var att jag betalar ca 33% mer. Är det vad Ale El har som påslag?
Gäller septembers förbrukning.
Christer

Kommentarer

  • Hej Christer,

    Tack för din fråga!

    På elbörsen Nord Pool syns ett inköpspris som baseras på en så kallad ”rak förbrukning” – vilket innebär att elpriset beräknas som att du hade förbrukat exakt lika många kWh varje timme under hela månaden. I verkligheten kommer du som kund att förbruka olika mycket under dygnets alla timmar. Det innebär att det rörliga elpris som du har baseras på ett volymvägt medelpris – som baseras på vårt kollektivs förbrukning varje timme.

    På Nord Pools hemsida så visas även priserna utan moms (25 %) samt Ale El Elhandels påslag (3,38 öre inklusive moms).

    Hoppas det var svar på din fråga, annars får du återkomma!

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia