Välkommen till Ale Els frågeforum!
Här hittar du svaren på vanliga frågor. Ställ gärna en egen fråga om du inte hittar det du söker.
Vårt mål är att svara inom en arbetsdag. Tänk på att inlägget kan bli publicerat.
Har du en personlig fråga? Ring eller mejla vår kundservice.
Våra kontaktuppgifter och öppettider hittar du genom att klicka här!
Ale El är ditt Nära, Trygga och Enkla energibolag.
Välkommen till ditt lokala elnäts- och elhandelsbolag i Ale! Vi värdesätter nöjda kunder och säkerhet i allt vårt dagliga arbete. Som elnätskund kan du själv investera i ett medlemskap i vår ekonomiska, kooperativa förening, vilket bland annat ger utdelning i form av årliga utskick och eventuella återbäringar. Du kan läsa mer om Ale El genom att klicka här.
Ale El Elhandel är ett elhandelsbolag som du kan välja - oavsett var du bor i Sverige. Vi erbjuder enkla och schyssta elavtal där det ingår fossilfri energi utan extra kostnad. Dessutom kan du känna dig extra trygg med att vi som elbolag är certifierade med Schysst Elhandel, framtagen av branschorganisationen i syfte att trygga elkunder i sitt val av elleverantör. Behöver du hjälp att välja? Kontakta vår kunniga kundservice så hjälper vi dig.
Alla elmätare inom Ale Els elnät har en HAN-port som du har möjlighet att aktivera och koppla till smarta tredjepartslösningar. För närvarande erbjuder inte Ale El några produkter direkt till HAN-porten, men du kan utforska alternativa återförsäljare.
Viktigt att notera är att våra elmätare har en RJ45-kontakt, som ansluts med en vanlig nätverkskabel. Det betyder att du enbart kan använda produkter med RJ45-kontakt till Ale Els elmätare. Det finns även elmätare som har en annan kontakt, RJ12-kontakt, som ansluts med en telekabel.
För att underlätta kan du själv aktivera och stänga av din HAN-port genom Ale Els kostnadsfria app. Hoppas det var svar på din fråga!
Med energifyllda hälsningar,
Har fn inte några produkter att koppla in.
Händer det något i appen om jag aktiverar? Alltså får jag access till data i realtid och det återspeglas i appen? Eller är det ogjort att aktivera eftersom jag saknar produkter?
Magnus
Du behöver först ha en tredjepartslösning för att kunna få tillgång till datan.
Så du behöver inte aktivera HAN-porten innan du köpt några produkter.
Med energifyllda hälsningar,
Man ser förbrukning och fas-användning i "någorlunda" realtid.
(Den uppdaterar molnet med några sekunders mellanrum, sedan får man räkna med ytterligare latency då appen skall streama siffrorna osv)
Har köpt in en produkt som jag på sikt kan komma att använda. Behöver bara lösa strömförsörjning.
Se bifogad bild. Det är denna energimätare jag har från er.
Är det bara att försöka ta bort den gråa flerpen (se inringade del i bifogad skärmdump).Var där och gjorde ett enklare försök men det var inte bara att få bort den så lurar om jag behöver göra på något särskilt sätt?
Och aktivera HAN i appen då såklart.
Magnus
Tack för din fråga!
Ja det är den grå flärpen som du ska öppna.
Den kan vara lite svår att få upp första gången, men den är gjord av gummi så den ska inte gå sönder när du försöker få upp den.
Hoppas det var svar på din fråga, annars får du höra av dig igen!
Med energifyllda hälsningar,
samma månad tog ni drygt 17 öre för förbrukad KWh
Andra elbolag betalar 10-17 öre per producerad KWh första året
Har ni nån kommentar till detta?
Tack för din fråga!
Det stämmer att augusti månad var en månad med ett lågt medelpris på elbörsen Nord Pool. Dock med större antal timmar med minuspriser än vi sett tidigare.
För att kunna jämföra elpriserna så som du gör ovan behöver du tänka på att det kan vara två olika avtalstyper. Ett vanligt rörligt elpris för din förbrukning innebär att du blir debiterad ett medelmånadssnittpris som baseras på hela kundkollektivets uttag. Om många valt att förbruka på dyrare prissatta timmar så blir priset högre än om det är tvärtom.
Även om du har timprisavtal både på produktion och förbrukningsavtalet så uppstår en differens som beror på att du inte förbrukar samma volym som du producerar varje enskild timme. Med en produktionsanläggning är det alltid timprissättning som gäller. Du får betalt för den timme då din anläggning matat ut överskottselen (den du själv inte nyttjar) på elnätet.
Alla elbolag handlar på samma marknad och om differens uppstår mellan bolagens priser på det sättet du anger ovan så beror det antingen på att aktuell kund lyckats pricka in (eller stänga av) sin produktion under minustimmarna eller att bolaget har någon priskampanj som det täcker upp kostnaden för från andra kunder.
Med vänlig hälsning
Sarah