Smart elmätare med HAN-port - integration med Ale El appen?

Finns det någon smart elmätare på marknaden att köpa som ansluts via HAN-porten och kan integreras i Ale El-appen?
Johan

Kommentarer

  • Hej Johan,

    Alla elmätare inom Ale Els elnät har en HAN-port som du har möjlighet att aktivera och koppla till smarta tredjepartslösningar. För närvarande erbjuder inte Ale El några produkter direkt till HAN-porten, men du kan utforska alternativa återförsäljare.

    Viktigt att notera är att våra elmätare har en RJ45-kontakt, som ansluts med en vanlig nätverkskabel. Det betyder att du enbart kan använda produkter med RJ45-kontakt till Ale Els elmätare. Det finns även elmätare som har en annan kontakt, RJ12-kontakt, som ansluts med en telekabel.

    För att underlätta kan du själv aktivera och stänga av din HAN-port genom Ale Els kostnadsfria app. Hoppas det var svar på din fråga!

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Fortsätter på aktuell tråd.
    Har fn inte några produkter att koppla in.
    Händer det något i appen om jag aktiverar? Alltså får jag access till data i realtid och det återspeglas i appen? Eller är det ogjort att aktivera eftersom jag saknar produkter?
    Magnus
  • Hej Magnus,

    Du behöver först ha en tredjepartslösning för att kunna få tillgång till datan.
    Så du behöver inte aktivera HAN-porten innan du köpt några produkter.

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Jag har anslutit en Tibber Pulse HAN adapter, vilket fungerar ganska bra.
    Man ser förbrukning och fas-användning i "någorlunda" realtid.
    (Den uppdaterar molnet med några sekunders mellanrum, sedan får man räkna med ytterligare latency då appen skall streama siffrorna osv)
    Johan
  • Hej igen.
    Har köpt in en produkt som jag på sikt kan komma att använda. Behöver bara lösa strömförsörjning.

    Se bifogad bild. Det är denna energimätare jag har från er.
    Är det bara att försöka ta bort den gråa flerpen (se inringade del i bifogad skärmdump).Var där och gjorde ett enklare försök men det var inte bara att få bort den så lurar om jag behöver göra på något särskilt sätt?

    Och aktivera HAN i appen då såklart.
    Magnus
  • Hej Magnus,

    Tack för din fråga!
    Ja det är den grå flärpen som du ska öppna.
    Den kan vara lite svår att få upp första gången, men den är gjord av gummi så den ska inte gå sönder när du försöker få upp den.

    Hoppas det var svar på din fråga, annars får du höra av dig igen!

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia