När har jag rätt till avbrottsersättning?

Hur länge behöver jag ha ett strömavbrott innan jag får avbrottsersättning?
Jasmine

Kommentarer

  • Hej Jasmine,

    Tack för din fråga!

    Om du har drabbats av ett sammanhängande strömavbrott som varar mer än 12 timmar har du rätt till avbrottsersättning. Om elen kommer och går – med ett mellanrum på mindre än 2 timmar – räknas avbrottet som sammanhängande.

    Du behöver inte själv ansöka om avbrottsersättning. Den betalas ut automatiskt på någon av de efterföljande fakturorna (normalt sett inom tre till sex månader).

    Ersättning betalas inte ut om:
    • Du som kund inte har fullgjort dina skyldigheter så att elen har blivit avstängd eller om du själv har begärt avstängning av din el.
    • Avbrottet beror på din egen försummelse.
    • Överföringen av el avbryts för att vidta åtgärder som är motiverade av elsäkerhetsskäl eller för att säkra upp en god drift- och leveranssäkerhet.
    • Strömavbrottet ligger utanför Ale Els så kallade kontrollansvar.
    • Strömavbrottet beror på fel i stamnätet.
    Om du vill ha ytterligare informationen om avbrottsersättning – vänligen se Ellagen genom att klicka här!

    Med energifyllda hälsningar,

    Kornelia