Vad ska jag göra om jag har strömavbrott hemma?

Jag fick nyss strömavbrott hemma och undrar vad jag ska göra.
Är det något jag behöver kolla upp innan jag ringer er?
Bianca

Kommentarer

  • Hej Bianca, vad bra att du hör av dig!

    Börja med att gå in på vår avbrottskarta, du hittar den genom att klicka här! Den visar om vi har något större aktuellt eller planerat strömavbrott i ditt område. Du kan även ladda ner vår kostnadsfria app där avbrottskartan finns som en tjänst.

    Finns det ingen information på avbrottskartan?
    Gör som följande innan du kontaktar oss för en felanmälan:

    Du har helt spänningslöst
    Kontrollera om möjligt om grannen har spänning. Är även grannen utan spänning är troligen felet på elnätet utanför din egen fastighet. Innan du kontaktar Ale El, kontrollera följande:
    • Finns jordfelsbrytare – kontrollera om den löst ut.
    • Om jordfelsbrytaren har löst ut, försök slå till den.
    Löser jordfelsbrytaren ut igen – följ instruktionerna nedan:
    1. Skruva ur alternativt slå från säkringarna i centralen.
    2. Slå till jordfelsbrytaren.
    3. Skruva i alternativt slå till säkringarna en och en tills jordfelsbrytaren löser ut igen.
    4. Skruva ur alternativt slå ifrån den säkring som förorsakade att jordfelsbrytaren löste ut.
    5. Kontrollera apparater anslutna på den grupp som orsakade att jordfelsbrytaren löste ut.
    6. Om du inte hittar felet själv, kontakta en behörig elinstallatör.
    Du har strömavbrott på vissa ställen i bostaden
    1. Kontrollera i första hand säkringarna i gruppcentralen.
    2. Kontrollera därefter huvudsäkringarna (vanligtvis placerade vid din elmätare).
    3. Om inget syns på huvudsäkringarna, slå ifrån huvudbrytaren.
    4. Flytta sedan säkringarna ett steg.
    5. Slå till huvudbrytaren och kolla om felet har flyttat sig (då borde andra delar av huset bli spänningslöst).
    6. Om felet flyttat sig är en av huvudsäkringarna trasig.
    7. Byt i så fall den trasiga säkringen.
    8. Om säkringen fortsatt går, kontakta en behörig elinstallatör.
    Om inget av ovanstående hjälper
    Om du är elnätskund hos Ale El, ring oss och gör en felanmälan.
    Om du endast är elhandelskund hos Ale El Elhandel ska du kontakta ditt elnätsbolag.
    • Dagtid kontaktar du oss på telefon 0303-33 24 00
    • Kvällstid ringer du 031-703 16 16 (SOS Alarm).

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia