Hur blir jag medlem/delägare i Ale El Ekonomisk förening?

Jag har hört att Ale El är en kooperativ ekonomisk förening och är intresserad av ett medlemskap. Hur gör jag för att bli medlem/delägare?
Omar

Kommentarer

  • Hej Omar,

    Vad roligt att du är intresserad av att bli medlem och delägare i Ale El Ekonomisk förening. För att bli medlem och delägare behöver du vara elnätskund inom Ale Els elnät. Genom att bli medlem och delägare får du ta del av årliga utskick, förmåner och eventuella återbäringar. Som medlem blir du också delägare i dotterbolaget Ale El Elhandel AB.

    Nedan hittar du mer praktisk information kring medlemskapet innan du ansöker:
    • Både privatpersoner och företag kan bli medlemmar och delägare.
    • Medlemsinsatsen i föreningen är 300 kr per andel.
    • För en normal hushållskund 16–25 ampere erläggs insats för 10 andelar.
    • För kund med huvudsäkring 35–63 ampere erläggs insats för 30 andelar.
    • För kund med högre huvudsäkring, kontakta Ale Els kundservice eller se föreningens stadgar genom att klicka här!
    • Ale El Ekonomisk förening tar in nya medlemmar löpande under året. Din ansökan behandlas av föreningens styrelse.
    Klicka här för att ansöka!

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Hej.
    Det står att det är en insats om 10-30 andelar.
    Får man tillbaka den om/när man flyttar och inte längre bor kvar dit ni kan leverera el?
    Rickard
  • Hej Rickard,

    Tack för din fråga!

    Det stämmer att om du flyttar och inte längre kan eller vill behålla din andelar kan du lösa in dem till Ale El Ekonomisk förening. Då löser du in de andelar du har köpt (vanligtvis 10 andelar) för 150 kr styck.

    Du köper andelarna för 300 kr styck.

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Hej Ale El, om man går med i er ekonomiska förening och löser 10 andelar á 300 kr så förlorar man 50 % om man måste gå ur p g a olika anledningar. Brukar inte andelar stiga i värde och i alla fall i synnerhet hos ett elhandelsbolag i dessa dagar?
    GEM
  • Hej!
    Tack för din fråga.

    Du ansöker om medlemskap i Ale El Ekonomisk förening, som är elnätsägare i Ale. För att bli medlem och andelsägare behöver du stå på ett elnätsavtal hos Ale El. Sedan kan du även välja att köpa el av dotterbolaget Ale El Elhandel, genom att teckna ett fast eller rörligt elavtal med oss.

    Fördelen är att du vid eventuella återbäringar får tillbaka pengar för både elnät och elhandel. Som privatperson får du även tillbaka på momsen. Återbäringen beslutas årligen av medlemmar på stämman i maj. Om det blir en återbäring kommer pengarna att dras av på din faktura i juli. För en genomsnittlig medlem och andelsägare brukar återbäringen landa på ungefär 500 kronor.

    Våra medlemmar har ofta ett långsiktigt engagemang i den ekonomiska föreningen och därför kan man se de investerade 3 000 kronorna som en bra investering. Om du av någon anledning skulle flytta från Ale Els elnät har du möjligheten att överlåta dina andelar till någon annan som bor inom vårt elnät. Men som du skriver så har du också en möjlighet att lösa in dina köpta andelar för 1 500 kronor.

    Du kan läsa mer om detta i våra stadgar genom att klicka här!

    Om du skulle ha fler frågor, tveka inte att höra av dig!

    Med energifyllda hälsningar,

    Kornelia
  • Hej Ale El.

    Ni skriver ”För en genomsnittlig medlem och andelsägare brukar återbäringen landa på ungefär 500 kronor.”, men det framgår inte hur en genomsnittlig medlem känns igen.

    Är återbäringen kopplad till årsförbrukning eller är det något annat som avgör? Påverkar avtalsform? Påverkar det om jag har en produktionsanläggning?

    Kan en medlem ha fler än 10 andelar?

    Mvh Mikael
    Mikael
  • Hej Mikael,

    Tack för bra frågor!
    En genomsnittlig medlem är en kund som förbrukar ca 10 000 kWh per år och har både elnät och elhandel hos oss. Återbäringen är kopplad till vad du årligen betalar för din el. Så har du alltså ett elhandelsavtal med oss så får du ytterligare återbäring.

    Har du produktionsanläggning så kan din egen förbrukning minska och då gör även din återbäring det i motsvarande mån.

    Som hushållskund köper du normalt 10 andelar (andelar bestäms utifrån din säkringsstorlek). Antalet andelar påverkar inte hur mycket du får tillbaka i återbäring utan det är hur mycket du betalar in under året.

    Hoppas det var svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att återkomma!

    Med energifyllda hälsningar,

    Kornelia
  • Hej,
    Vad har återbäringen varit de senaste tre åren för en genomsnittlig kund?

    Patrik
  • Hej Patrik,

    För en genomsnittlig medlem och andelsägare brukar återbäringen landa på ungefär 500 kronor.

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia