Har elmätaren en HAN-port och hur aktiverar jag den?

Hej, jag hade velat aktivera HAN-porten på min elmätare. Hur gör jag då?
Maryam

Kommentarer

  • Hej Maryam,

    Aidon-mätaren är utrustad med en HAN-port enligt M-Bus standard (EN 13757-2) ”Norsk HAN Standard”. Se länk för bifogad specifikation!

    HAN-porten är som standard inaktiverad.
    Du kan själv aktivera och stänga av din HAN-port genom Ale Els kostnadsfria app. Det går även bra att ringa vår kundservice på 0303-33 24 00 eller mejla info@aleel.se

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Vad kostar det att aktivera den?
    Lars
  • Hej Lars,

    Det är kostnadsfritt att aktivera din HAN-port!

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia
  • Kan man få sin mätare bytt till en som följer Svensk  standard, RJ12 kontakt?

    M-Bus standarden är ju till för industriella applikationer, och lämpar sig inte så bra för konsument applikationer.

    Claes
  • Hej Claes,

    Tack för din fråga!

    I dagsläget har vi ingen sådan lösning men vi ser över om det finns några alternativ att i framtiden kunna erbjuda nya moduler med RJ12.

    När i tiden och vad det skulle kosta vet vi ännu inte, men kommer gå ut med information till våra kunder om det skulle ske.

    Med energifyllda hälsningar,
    Kornelia