Varför måste hyran höjas varje år?

Varje år ökar hyran för oss hyresgäster, vad beror det på egentligen?
Linda

Kommentarer

  • Hej Linda!
    Tack för din fråga. Att äga och förvalta lägenheter fungerar precis som att äga en villa, fast i mycket större skala förstås. Ibland behöver något göras akut, men det mesta av renovering och underhåll kan planeras i förväg. Oavsett vilket måste det finnas pengar. Vi har genom åren har varit noga med att renovera fastigheterna efterhand, genom t ex stambyten. Allt behöver alltså inte göras samtidigt överallt, utan man kan sprida ut kostnaderna. Men i det långa loppet ska naturligtvis alla hyresgäster ha väl underhållna lägenheter. Prishöjningar på värme, el, vatten och sophantering är också bidragande när vi yrkar på en hyreshöjning. Hyreshöjningen förhandlas med Hyresgästföreningen.

    Lina Andersson