Varför betalar vissa för varmvatten och andra inte?

Varför har vissa IMD, individuell mätning av varmvatten, på sin hyresavi och andra inte?
Hallstahem

Kommentarer

  • Vissa av våra hyresgäster betalar idag för sitt eget varmvatten, sk IMD (individuell mätning av varmvatten). Sedan några år tillbaka har vi IMD i alla våra ombyggnationer (t ex stambyten) och i nyproduktion. Från 2021 är det dessutom EU-krav på IMD vid alla större ombyggnationer och i nyproduktion. Ambitionen på lång sikt är att alla våra hyresgäster ska ha IMD i framtiden.

    Grundtanken med IMD är att du endast betalar för det du själv förbrukar, vilket blir mer rättvist. Du som har IMD har då en lägre grundhyra.

    För merparten av våra hyresgäster ligger dock kostnaden för varmvattenförbrukningen jämnt fördelat på alla och betalas som en del av hyran. I praktiken blir du då inte gynnad om du är sparsam med ditt vatten utan du betalar lika mycket som grannen gör, även om denne slösar mer. Så tycker vi inte att det ska vara, utan det ska löna sig att spara på vatten och miljö.
    Ebrahimsheik Yassin Kundvärd, Kundcenter
  • Så dom på surbrunnsvägen kommer till att få det på hyresavin?
    Johanna
  • Ja, det stämmer. Just nu är det oklart när i tiden, men någon gång under 2021. Vi kommer att meddela alla hyresgäster innan det sker.

    Hälsningar Ibrahim
    Ebrahimsheik Yassin Kundvärd, Kundcenter