Vad kan man göra om man har grannar som stör?

Hallstahem

Kommentarer

  • Om du upplever en störning är det bra om du försöker prata med din granne så att ni kan komma överens själva. Det är alltid bra att försöka komma ihåg att vi upplever saker på olika sätt. Dessutom är det nödvändigt att acceptera att man hör sina grannar då och då. Små eller tillfälliga störningar ses inte som en störning i Hyreslagens mening.
    Exempel på störning
    • Väldigt hög volym på tv eller stereo under en längre tid.
    • Hund som skäller eller för oväsen länge och ofta.
    • Tvättmaskin som används på natten vid upprepande tillfällen.
    Räknas inte som störning
    • Barn som leker dagtid cirka klockan 06-22.
    • Rök från cigaretter, vattenpipa eller rökelse i hus där det är tillåtet att röka.
    • Flytt av möbler vid enstaka tillfällen.
    Vid en störning kan du ringa din områdessamordnare för att be om råd eller hjälp. Det gäller om störningen sker under kontorstid. Om det sker allvarliga störningar på kvällar och nätter ringer du störningsjouren (Securitas) på tel 0220-77 40 50. Då får vi en rapport som vi sen kan använda som bevisföring om problemen fortsätter.
    Aryet Özer Kundvärd, Kundcenter
    (Uppdaterad )