Porttelefoni

Många hus har automatiska portdörrar dvs som öppnas utan att dra i handdtaget.
Flera Hus saknar även porttelefon. Hyresgäst öppnar dörren med en bricka eller med mobil.

Men om man ringer från annan mobil till det registrerade mobilnumret (sitt egna nummer) hur öppnas dörren då? Öppnas dörren automatiskt eller måste man dra i handtaget?

Om någon ringer på min mobil och vill komma in i huset då trycker jag på "5", "stjärna", eller "fyrkant". Samtidigt som jag trycker på "5", "stjärna", eller "fyrkant" bryts samtalet och man kan gå in i huset.

Men jag vill veta om dörren öppnas då automatiskt eller måste personen dra i handdtaget?
När jag ringer min egen mobil från annan mobil och trycker på "5" eller ett annat ovannämnda tecken då bryts inte samtalet. Varför? Kan det vara för att ingen drar i handtaget?

Claudia (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för dina frågor ska här nedan försöka ge dig svar.
    Generellt öppnas dörren inte automatiskt utan besökaren behöver själv öppna dörren.
    När du trycker på 5 låses dörren upp och samtalet avslutas.

    Anledningen att samtalet inte bryts är högst troligt beroende på att dörren inte öppnas.

    Har du fler frågor kan du ringa Hallstahems kundcenter på 0220-774000.

    Vänliga hälsningar
    Maria

    Maria Kumpula Kundvärd, uthyrning
  • Tack.
    menar du att samtalet inte bryts för att det inte finns någon som drar i dörrhandtaget?

    Visste inte att automatiska dörrar öppnas via telefon endast genom att dra i handtaget.

    mvh
    CG
    Claudia
  • Hej!

    Jag misstänker att skillnaden kan vara att ingen öppnar dörren. Men testa gärna själv på plats när du ringer upp till dig själv och öppnar dörren om samtalet bryts och sen en gång när du ringer upp dig själv och inte öppnar dörren. Då vet du säkert.

    De automatiska dörrarna öppnas inte via telefonen.

    Med vänlig hälsning
    Maria

    Maria Kumpula Kundvärd, uthyrning