Måste jag källsortera mina sopor?

Jag har ingen plats hemma för en massa olika påsar med tomma förpackningar.
Maja

Kommentarer

  • Ja, det är viktigt att du gör det. Vi måste alla hjälpas åt för att spara på jordens resurser. Det är också dyrare att sortera allt som restavfall. Restavfall har hög taxa/avgift, vilket i förlängningen leder till högre hyror för alla hyresgäster. Så vill du ha så låg hyra som möjligt, så ska du källsortera.

    Här kan du läsa om fler fördelar med källsortering.

    Jag förstår om det kan vara svårt att hitta plats för sortering hemma. Ett tips är att lägga alla förpackningar blandat i en kasse - t ex i köket, städskåpet eller på balkongen, och sortera kassen direkt i miljöboden. Då sorterar du dessutom oftare och slipper lukt från förpackningarna hemma.

    Hälsningar,
    Lina Andersson