Jag är orolig över ett barn som bor i min trappuppgång. Vad ska jag göra?

Jag är rädd för att barnet far illa hemma, att han inte får den omsorg han behöver.
Hallstahem

Kommentarer

  • 1. Gör en orosanmälan till individ- och familjeomsorgen tel 0220-24604. Det kan handla om att barnet ofta har trasiga, för små eller för tunna kläder. Att barnet uppvisar oro, ledsamhet, ofta har svåra mardrömmar, ångest eller på att sätt uttrycker otrygghet. Det kan handla om att du hör skrik, gråt eller dunsar från lägenheten intill. Det kan handla om ensamma barn som rör sig själva i kvarteret där du bor under tider då barn borde vara hemma. Du behöver inte VETA hur det är, utan endast uppleva ORO.

    2. Prata med barnet. Fråga hur det är hemma och berätta var du bor eller hur de kan nå dig så att barnet har en väg ut OM något skulle hända.

    3. Ring polisen. Vid en akut oro eller hotfull situation – ring polisen på 112. Som vuxen kan du också ringa till BRIS på telefon 077-150 50 50 eller till Kvinnofridslinjen på 020-50 50 50 (om du har oro för vuxen eller barn).

    4. Knacka på! Du kan alltid också gå och knacka på hos den granne där du upplever oro. Berätta vad som gör dig orolig och fråga hur allt är. Säg också klart och tydligt var du bor och finns om det är så att någon behöver något. Tillsammans kan vi se till att fler barn upplever trygghet och att vi inte lämnar barnen ensamma i en svår stund.

    Lina Andersson