Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

Hallstahem

Kommentarer

  • Ja, under vissa förutsättningar:
    • Uthyrning i andra hand kan godkännas under max 6 månader. Du ska ha bott i din lägenhet under minst ett år innan andrahandsuthyrning kan godkännas av oss.
    • Skäl till ansökan kan vara studier eller jobb på annan ort (ej inom pendlingsavstånd, det vill säga minst 8 mil bort eller en restid över 1,5 timme enkel resa), eller provboende med sambo. Vid en ansökan anger du skälet till andrahandsuthyrningen och bifogar handlingar som styrker det, till exempel arbetsgivarintyg, studieintyg eller folkbokföringsuppgifter. Vi har rätt att avslå ansökan om andrahandshyresgästen har en historik med störningsärenden hos oss.
    • Det är alltid förstahandshyresgästen som bär ansvaret för lägenheten under uthyrningen, t ex att hyran betalas i tid, kostnader i samband med skador i lägenheten eller störningar som uppstår under tiden du hyr ut lägenheten.
    Om du vill gå vidare med detta - hör av dig till oss för att göra en ansökan om andrahandsuthyrning.
    Ann-Katrin Pettersson