Behöver jag ha en hemförsäkring när jag hyr en bostad?

Hallstahem

Kommentarer

  • Ja. Hemförsäkringen skyddar din egendom mot till exempel:
    • brand
    • vattenskador
    • skador på hushållsmaskiner eller installationer
    • stöld
    Om du till exempel själv varit oaktsam och orsakat en brand, så kan du bli betalningsskyldig personligen om du inte har en giltig hemförsäkring. Och det kan bli mycket dyrt, inte sällan hundratusentals kronor.

    I de flesta hemförsäkringar ingår också ansvarsförsäkring, skydd vid överfall, reseskydd och rättsskydd. Familjemedlemmar som är folkbokförda på samma adress omfattas vanligen av samma hemförsäkring, dock omfattas normalt inte inneboende. Hemförsäkringen ger ett brett ekonomiskt skydd när du hyr din bostad. Du behöver en hemförsäkring även om du bara har en tillfällig bostad eller om du tror att dina saker inte har så högt värde.
    Aryet Özer Kundvärd, Kundcenter
    (Uppdaterad )