Vad innebär stationskorrigering?

Tack för en toppentjänst. Jah har dock lite frågor om datat. Vad innebär stationskorrigering och hur avgör man om uppströms regleringar är ”inkluderade”?

Birgitta Renöfält

Kommentarer

  • Stationskorrigerad vattenföring är en slags enkel dataassimilering och innebär att vi ersätter modellberäknade värden med uppmätta värden där sådana existerar. Områden utan mätningar beräknas fortfarande med modell, men alla områden som ligger nedströms mätpunkter påverkas av korrigeringen eftersom modellen har korrigerats längre uppströms. I områden med uppmätta värden är det alltså rena observationer man laddar ner, identiska med de data som kan laddas ner under fliken "Mätningar". Stationskorrigeringen är ett sätt att använda en modell för att interpolera/extrapolera information mellan mätpunkter.

    Eftersom en del mätpunkter i vårt hydrologiska grundnät består av vattenkraftverk som rapporterar data till SMHI ger "stationskorrigerad vattenföring" generellt ett bättre underlag i reglerade vattendrag. Det som gör detta lite krångligt är att vi även i modellen infört ca 200 regleringsrutiner från större magasin. Vi kommer inom kort att visa information om dessa regleringar i VattenWeb i form av regleringsgrad för varje beräkningspunkt.

    Genom att ladda ner och jämföra tidsserierna med "vattenföring" respektive "stationskorrigerad vattenföring" kan man avgöra om det finns någon stationskorrigering i det aktuella området. Om dataserierna är identiska har ingen stationskorrigering gjorts.

    Niclas Hydrolog