Tolkning av totalbelastning

Hejsan
I beskrivningen av källfördelningen i Norrtäljeviken finns en sammanfattande beskrivning av total belastning. Den totala belastningen omfattar nettoutbyte med omgivande vattenförekomster, belastning från land mm. För Norrtäljevikens del är det tydligt att viken släpper tex ca 4,5 ton fosfor per år. Samtidigt tar den emot drygt 6 ton från land och reningsverk. Kan man tolka det så att summan 1,5 ton är det som fastläggs i Norrtäljeviken årligen?

Med vänlig hälsning, Ulf L

Kommentarer

  • Hej Ulf,
    Du har tolkat källfördelningen helt korrekt. Det stämmer att det är ca 1,5 ton totalfosfor som blir kvar i Norrtäljeviken per år (i medel över den aktuella perioden 2004-2017).
    Vänliga hälsningar
    Sofie Modellexpert kustvatten