Potentiell evapotranspiration

Hej,

Jag vill använda data från S-HYPE för vidare beräkningar i programmet LUMPREM. Som input till detta program behöver man ange dagliga nederbördsvärden samt daglig Potentiell Evapotranspiration. Under fliken "Månadsvärden" för delavrinningsområde 64808 hittar jag kolumnen 'Lokal evapotranspiration [mm]'. Då denna framräknats genom modellering, kan man anse att detta är Potentiell Evapotranspiration? I Lindström et al. 2010 står det:

"Evapotranspiration is assumed potential if the soil moisture is above a certain threshold, and decreases linearly from that threshold to the threshold for evapotranspiration where it is zero. Potential evapotranspiration depends on temperature and a seasonal adjustment factor."

Under fliken "Dygnsvärden" saknas denna information. Finns det möjlighet att beräkna fram dygnsvärden för denna parameter (har ni förslag på hur?) alternativt, kan ni se några uppenbara risker med att helt enkelt dividera månadsvärdet med antal dagar i månaden för ett genomsnitt?

Tack!

Kommentarer

  • Hej!
    Evapotranspiration är en parameter vi väljer att inte presentera på lägre nivå än månadsvärden. Detta eftersom dessa värden är relativt osäkra. På dygnsbasis blir data självklart ännu mer osäkert. Risker med att göra om månadsvärden till dygnsvärden beror självklart på vad de ska användas till så detta är nog bäst att du bedömer på egen hand.
    Lena Hydrolog, produktansvarig