Läckande dämning

Vi bor invid en sjö Dammen i Godegårds socken I Motala kommun. Där finns ett dämme (K-märkt) som läcker alltmer och nu är vattennivån ca 50 cm under normalt. Vi är oroliga att sjön håller på att torrlagd. För varje dag sjunker vattennivån något. Var vänder man sig för att dels få kunskap om sjöns riktiga (avdömda?) vattennivå och var vänder man sig för att få hjälp med åtgärder?

Kommentarer

  • Hej Annica!
    Generellt är det Länsstyrelsen som har ansvaret för tillsyn av dammar i Sverige. Det innefattar både själva dammanläggningen och regleringen. Det finns dammsäkerhetshandläggare vid varje länsstyrelse som du kan kontakta.

    Vid akut risk för dammhaveri som kan hota liv och egendom ska naturligtvis räddningstjänsten larmas via 112.
    Niclas Hydrolog