Flödesstatistik

Hej,

Jag laddade ner flödesstistik för ett område "Ovan Flankabäcken" för drygt ett år sedan. Idag var jag inne igen och tittade på siffrorna för flödesstatistik 1981 -2010 och de skiljer sig ifrån de som jag noterat förra gången. Vid disksussion med kollegor så har de varit med om liknande. Gör ni om modelleringarna och använder en förändrad modell, vilker ger ett lite annat utfall? Om det är så, hur ofta gör ni nya modelleringar? Gör ni dessa nya modellering för alla år?

Kommentarer

  • Hej Carin,

    I princip räknas flödesstatistik med observationer. Men om det inte finns några observationer tillgängliga så använder vi modelldata för att komplettera/ersätta dem.

    Flödesstatistik räknas om när en ny modellversion finns tillgänglig och börjas använda i VattenWebb. De förändringarna vi gör till modellen för att förbättra den kan då leda till sådana små variationer som de du har märkt.

    Nya modellversioner kommer inte på ett regelbundet sätt men när de är färdiga. Du kan alltid kolla när en ny modellversion blir operationell på Vattenwebbs arkiv. Där kan du även ladda ner modelldata och flödesstatistiker för gamla versioner av modellen.