Äldre nederbördsstatistik

Har en bild på vattenflödet i Snällerösdån (biflöde till Rönneå 265 in dagens vattewebb) augusti 1912. Det ser ut att vara extremt högt flöde! Finns statistik som kan visa att det kom mycket nederbörd då?
Bertil Rohlin

Kommentarer

  • Hej Bertil!
    Det kan man enkelt se i ”Öppna Data”. Under FILTRERA STATION kan du välja ett datum:
    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=core
    Det kan finnas mer nederbördsdata i pappersform som ännu inte digitaliserats ännu, men länken ovan visar vad som är öppet tillgängligt just nu.

    Såvitt jag kan se i "Öppna data" finns åtminstone två aktiva nederbördsstationer på skånska fastlandet 1912: Kristianstad och Lund. I Kristianstad var månadsnederbörden i augusti 1912 ca 114 mm, vilket är knappt dubbla normalmängden för månaden (66 mm) för perioden 1991-2020. Du kan själv kolla hur det såg ut i Lund. Så blött var det nog, men eftersom Snällerödsån ligger en bra bit från dessa stationer så kan betydligt mer kan ha kommit i det området i form av lokala skyfall/åskväder.
    Niclas Hydrolog
  • Hej Bertil!
    Ett tillägg till Niclas svar ovan.

    Augusti 1912 är känd som en nederbördsrik månad i södra och mellersta Sverige, men framför allt lite längre norrut. I Havraryd, 7 km norr om Simlångsdalen uppmättes 339,5 mm i augusti 1912. (https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/klimatet-i-sveriges-landskap/hallands-klimat-1.4836)

    Maud Hydrolog