Sportsändningar svårfunna i appen

Hej,

Jag har eran app (Android) och har försökt otaliga gånger att hitta direktsändning från Radiosporten utan att lyckas. Jag kan hitta gamla sändningar men inte direktsändning. Jag antar att finns då det i "radiokanalerna" så som tex P4 ofta sägs att man kan följa till exempel herrarnas slalom direkt i appen.

Hur gör man?
Andreas Berne
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Andreas!

    Precis som du skriver så är det på din lokala P4-kanal som du vanligtvis kan lyssna på direktsändningar från Radiosporten. Detta kan du göra både i appen SR Play, på hemsidan och i FM. Idag ser exempelvis schemat ut såhär:

    Vid tillfällen då det är större intresse än vanligt kring en viss match eller en specifik tävling så har vi också extrasändningar där man kan lyssna på enbart den specifika matchen. Vid dessa tillfällen hittar man extrasändningen i SR Play-appen under Direkt -> Extrasändningar (se bilder):

    Du är varmt välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor eller funderingar kring sändningarna!

    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen,
    Idag (24-02-23) hade jag sett fram emot att lyssna på damlandslagets playoff match mot Bosnien Hercegovina. Det har under förmiddagen gjorts reklam för sändningen i P4, och att den bara går att lyssna på i appen. Men den finns inte under extrasändningar.
    Andreas Berne
  • Hej!
    Gå till appens startsida och bläddra nedåt, så ska det finnas en länk, Ödesmatch för damlandslaget.

    Det går även att nå den genom att gå in under kanaler, fler P4-kanaler och leta upp P4 Södertälje. (Jag förklarar gärna vad Södertälje har med saken att göra efter matchen, men nu vill du nog lyssna!)
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar,

    Då finns det med andra ord ingen struktur i vart man hittar sportsändningar. Ibland under extrasändningar, ibland under någon lokalkanal.

    Vore det inte en idé att samla alla sportsändningar under en flik/meny? Om detta inte låter sig göras kanske man kan be hallåorna berätta vart i appen en viss sändning finns, när de nu hänvisar till appen.
    Andreas Berne
  • Hej igen!

    En sportsändning som de tipsar om i vanliga P4, ska alltid gå att nå från appens startsida. Startsidan ska nämligen alltid lyfta fram det som är aktuellt. I vanliga fall brukar den länken ligga väl synlig i toppen av appen. Just i fredags gjorde dock nyhetsläget, med en gasläcka från Säpos högkvarter, att matchen mot Bosnien Hercegovina puttades ned något.

    Om du väljer att ta emot pushnotiser från Radiosporten, så får du en länk till matchen den vägen. Säg till om du vill veta mer om hur du gör detta!

    Anledningen till att matcher sänds i P4 Södertälje, är att Radiosporten historiskt har behövt kunna länka till en "vanlig kanal" för att skicka pushnotiser till en sändning. Det problemet trodde jag att vi löste i julas, så att det nu går bra att sända i en extrakanal och skicka pushnotiser om det, vilket skulle få sändningen att visas under Extasändningar på det vis min kollega Ted tipsade om.

    Jag kontaktar Radiosporten och hör om det fortfarande finns problem med att använda extrakanalerna. Om vi av någon anledning fortfarande behöver sända i en "vanlig" kanal, så föreslår jag att de samtidigt sänder i en extrakanal, så att sportsändningarna alltid går att hitta på samma ställe! Det är säkert fler lyssnare än du som letar efter sportsändningar i den delen av appen, i synnerhet eftersom vi har tipsat om det.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har mina kolleger på Radiosporten berättat varför vi sänder extra i P4 Södertälje, istället för i de extrakanaler som är till för sådant. Radiosportens webbmaster Martin sa:
    Tycker Andreas har en bra poäng. Borde göras ett rejält omtag kring detta.
    Jenny, planeringschef, sa:
    Lyssnarkommentaren sätter ju verkligen fingret på att det, även om det puffas på förstasidan, bör ligga under extrasändningar.
    Numera går det att skicka push-notiser även till extrakanalerna, men det går inte att visa upp dem på ett bra sätt på startsidan i appen (så kallad "live-puff"), vilket är anledningen till att vi sänder i P4 Södertälje. Både Martin och Jenny gillade mitt förslag om att, tills vidare, sända parallellt i P4 Södertälje (för startsidans "puff") och en extrakanal (för rätt placering på kanalsidan).

    Jag tar upp problemet med våra app-utvecklare, för att gå omvägen över P4 Södertälje ger problem både för dig som har svårt att hitta sändningen, och för de kolleger som arbetar med P4 Södertäljes innehåll och tablå, som titt som tätt behöver förändras för att bereda plats åt sport. Att en landslagsmatch knökas in iden lokala kanalen P4 Södertälje är helt enkelt en nödlösning som vi vill bort från. Om vi istället kan använda extrakanalerna som det är tänkt, så är det dessutom enklare att förlänga en sändning vid behov.

    Tack för att du uppmärksammade oss på problemet!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ert engagemang och för att ni försöker underlätta för oss lyssnare.
    Andreas Berne
  • Hej Andreas!

    Den 25 april var en match-tung kväll i sportens värld. Vi sände SM-final i ishockey för herrar och i basket för damer - samtidigt som fem matcher spelades i herrallsvenskan. Den kvällen testade kollegerna på Radiosporten tillsammans med kolleger som arbetar med teknik och de som arbetar med appens redaktionella innehåll att sända sex sportsändningar parallellt. Vi har (tror vi) nu löst detta problem:
    ... det går inte att visa upp dem [extrakanalerna] på ett bra sätt på startsidan i appen (så kallad "live-puff"), vilket är anledningen till att vi sänder i P4 Södertälje.
    I vanliga P4 sändes Sportextra med fokus på de båda SM-finalerna, och hade då lite färre inhopp än vad vi annars skulle ha haft från fotbollsarenorna, eftersom de matcherna gick att höra i sin helhet i SR Play (vilket förstås sades i sändningen).

    Om du lyssnade i torsdags, oavsett om du valde att lyssna på Sportextra eller att följa en allsvensk match, så får du gärna hjälpa oss och berätta hur du tyckte att det fungerade!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Tack för återkoppling. Dessvärre jobbade jag i torsdags och hade inte möjlighet att lyssna. Men det glädjer mig att göra att ni funnit en lösning och jag ser fram emot att lyssna på sport i appen framöver.
    Andreas Berne

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.