Alexa Flash briefing ger fel SR-flashar

De första inläggen skrevs i en äldre tråd om Flash Briefings som inte går att spela upp alls. Det Magnus med flera rapporterat in tycks dock vara ett  separat fel och får därmed en egen rubrik den 23 april 2024. /Annika, Webbmaster
----

Hejsan!
Hittade precis denna tråd som stämmer på det fel jag fått från i fredags.
Har min väcknings rutin inställd skill Swedish Radio Flash Briefing. Och denna inställd på först P4 Örebro news och sedan Sport news.
Alltid funkat klockrent över ett år, men sedan i fredags för jag inte lokalnyheterna P4 Örebro, utan det spelar Ekot eller Stockholmsnyheterna istället.
Provat ominstallera flera ggr men den vill helt enkelt inte spela upp några lokalnyheter.
Bor i Örebro och som sagt började det i fredags utan att jag ändrat några inställningar eller dylikt.
Mvh Magnus
Magnus (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Jag håller med om att ditt fel har flera likheter med det som beskrivs ovan - samtidigt som vi ser dessa skillnader:
    • Felet hos de andra verkar ha uppstått vid samma tillfälle, för drygt ett år sedan
    • Hos dig har felet endast drabbat P4 Örebro, så tjänsten Flash Briefings som sådan fungerar, men just denna kanal ger problem
    Vad är det för Alexa-högtalare?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har en Echo Dot Clock ver5.
    Och det är inte bara "P4 Örebro news" som inte fungerar utan flera andra lokalnyheter jag testat byta till också.
    Det är riktigt att "SR Flash Briefing" fungerar, men den går alltså inte att anpassa till rätt lokalnyheter utan väljer själv vilken news flash den spelar.
    Inte så roligt att vakna upp till trafikläget i Stockholm när man bor i Örebro...

    Har fungerat klanderfritt förut så frågan är vad som är ändrat i "SR Flash Briefing" så att den inte kan läsa in rätt news längre. Har de lokala nyheterna ändrat kodning/format/annat så de inte känns igen av "SR Flash Briefing"längre?

    Har provat ominstallera skill "SR Flash Briefing", återställt Echo Dot, uppdaterat Alexa appen - men ingenting hjälper.
    mvh
    Magnus
  • Hej Magnus!

    Tack för att du hörde av dig och berättade om detta nyligen uppstådda bekymmer!

    Jag lyfte ditt ärende med en av våra utvecklare på förmiddagens supportavstämning. Kollegan ska nu undersöka detta och förhoppningsvis även kunna lista ut vad felet beror på. Han är lite av vår specialist när det kommer till Alexa men på rak arm kunde han inte svara på varför felet uppstått. Kollegan kommer som sagt nu att gräva i detta och vi kommer att återkoppla här i tråden så fort vi vet mer!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,

    Kan rapportera att Swedish Radio Flash Briefing slutat att fungera i februari även hos mig. (det är jag i tråden som hade problem 2021). Det är som Magnus skriver ovan att den bara ”läser vidare” i alla de Flashes som finns att välja på utan att ta hänsyn till de faktiskt valda (kanske en el två som Ekot el P4 lokalt). De åtgärder som jag provade förra gången som omstart etc hjälper inte.
    Kan det vara någon ändring i den syntax som Flasharna anropas som ändrats?
    Patrik
  • Hej Patrik!

    Tack för rapporten!
    Kan det vara någon ändring i den syntax som Flasharna anropas som ändrats?
    Bra fråga. Jag ber utvecklarna att ta sig en ny titt på detta!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej. Vill bara upplysa att samma problem (som de senaste rapporterade problemen) har vi på våra enheter i Sverige (men med ett amerikanskt underliggande Amazon konto).

    Dvs, vi har valt P4 Värmland efterföljs av P4 Västergötland men efter att dessa lästs upp får vi en ny "from Swedish Radio" fräs efterföljs av andra lokala nyheter och detta pågår tills alla nyheter från SR har lästs upp (lokala, nationella och finskspråkiga). Två gånger tillomed eftersom samma sak händer för bägge valen.

    Detta är ett relativt nytt problem, typ en månad sedan eller så vilket passar med andra personers upplevelser har.

    Jag har dock samma problem med NRK nyheter, där vi valt en lokal station men får fler olika på rad. Detta verkar styrka tesen att Amazon har ändrat något och SR/NRK inte har uppdaterat sina skills. Borde vara en enkel URL parameter ändring.
    Emigrating
  • Hej Emigrating!

    Tack för informationen! Detta är nyttig för utvecklarna att veta i sitt arbete med att felsöka problemet.

    Jag ska höra efter med kollegorna hur arbetet framskrider!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Jag har också problem med "Flash Briefing" och SR. Det fungerar med andra nyhetstjänster men inte med Sveriges Radio.
    Saknar så att först få lokalnyheter, följt av riksnyheter och därefter ekonomi- vetenskap och sport (sist väder).
    BBC och de andra fungerar däremot finfint.

    Kan det vara så att Sveriges Radio inte lyckas adressera ut rätt nyheter i filerna som man skickar ut till Alexa? Det verkar som att det bara kommer en enorm fil med alla möjliga nyheter.

    MVH Bengt
    Bengt Johansson
  • Hej Bengt!
    Jag vill dela upp den här tråden i två separata. En som handlar om att Flash-briefings från SR helt har slutat att fungera för drygt ett år sedan och en som rör det nya problem som Magnus, Patrik och Emigrating beskrivit nu 2024, där man får Flashbriefings från oss - men helt andra än de man vill ha.

    Hur är det hos dig, Bengt? Får du höra ett:
    Sorry, Swedish Radio Flash briefings are not available right now
    Eller får du helt enkelt bara andra nyheter än de du ska få? Ungefär när började problemet?
    Annika Webbmaster
  • Jag får en massa andra nyheter i ett aldrig sinande flöde.
    Tyvärr.
    Bengt Johansson
  • Tack Bengt!
    Ditt fel påminner således om det som Magnus, Patrik och Emigrating rapporterat in, och jag har därför brutit ut era felbeskrivningar till en egen tråd, så att det blir enklare att se mönster.

    Jag sammanfattar hur jag uppfattar felet och vilka punkter jag är osäker på.
    • Det drabbar lokala nyheter
      Fungerar andra flashar, exempelvis Ekot?
    • Flashar från flera andra nyhetsförmedlare, exempelvis BBC, fungerar, men NRK har samma problem med lokala nyheter
    • Istället för att få önskad nyhetskälla, spelas en lång "ljudkorv" med vad som troligen är samtliga nyheter i vår Flash-tjänst
      Magnus: Gäller detta även hos dig, eller får du bara en annan nyhetskälla, sen går det vidare?
      Ni andra: Inleds uppspelningen med rätt nyheter?
    • Felet kom i februari
    Jag börjar med dessa punkter. Om jag har missförstått något, så rätta mig, så att utvecklarna får ett så bra underlag som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Det soelar inte någon roll för mig vad jag väljer. Prövade precis och istället för ekonomi var det trafikennvid Stenungsund.
    Verkar vara helt mixat.
    Februari kan nog stämma, dock osäker. Trodde att det skulle ordna sig men

    Med vänlig hälsning, Bengt
    Bengt Johansson
  • Tack. Trist fel, men bra att ni hjälper oss att förstå problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag får också alla nyheter i en lång rad, men inte det jag valt.
    Börjar med Ekot i ett par olika varianter och sedan trafikläget även det i ett par varianter.
    Vet inte om det är några lokalnyheter över huvud taget som fungerar - jag brukar tröttna o stänga av efter Ekot…..
    Jag har ställt in att spela
    1. Örebro lokalnyheter och sedan
    2. Radiosporten.
    Men det blir alltid Ekot som spelas som nr 1 och sedan fortsätter det med allt annat i en lång rad. MEN om jag då säger till Alexa ”play next” då hoppar hon till min valda nr 2 Radiosporten!
    Kanske kan vara nyttig info?!
    /Magnus
    Magnus
  • Tack, då låter det som om ni har liknande beteende alla fyra.
    Men det blir alltid Ekot som spelas som nr 1 och sedan fortsätter det med allt annat i en lång rad. MEN om jag då säger till Alexa ”play next” då hoppar hon till min valda nr 2 Radiosporten!
    Har du några problem även med Radiosportens skill, eller beter den sig som förväntat?
    Annika Webbmaster
  • Även om jag väljer Radiosporten som nr 1, så spelas Ekot + hela raddan först….
    Magnus
  • Tack.
    Annika Webbmaster