Podsändningar i Logitech Squeezebox stannar

Sista tiden har podlyssnande via Logitech Squeezbox radio stoppat. Hände aldrig för några veckor sedan och tidigare. Trodde naturligvis att det beror på mitt bredband, men det visar sig att en annan person med samma radio, men helt annan ort och uppkoppling, råkar ut för samma sak sista dagarna.
Lyssnat på Kropp och själ nyss som stannat minst 5 gånger. Vid försök till omstart börjar det om. Jag snabbspolar då fram och så funkar det ca 10 minuter till....
Vad har hänt?

Kommentarer

  • Samma fel här. Jag bytte programvaran i radion till UE Smart radio men det hjälpte ju inte så jag bytte tillbaka. Samma fel med apparna "Poddsändningar" & "TuneIn".

  • Tack båda för denna felbeskrivning!

    Jag har rapporterat in till kollegerna på webbdrift, och vi ska kika i loggar för att se om vi kan förstå vad detta beror på.

    Under förra veckan hade vi allvarliga problem i vår servermiljö, som framför allt gjorde att det var svårt / omöjligt att lyssna på eller ladda hem poddfiler. Sedan i torsdags-fredags har detta dock åtgärdats och mitt intryck är att det nu fungerar bra för de flesta lyssnarna.

    Men ni är några som fortfarande har problem och vad det beror på, vet vi alltså inte.

    I samband med förra veckans problem, genomförde vi några relativt drastiska förändringar i streamingmiljön, förändringar som i stort varit förbättringar, men där vi förstås måste se om det kan finnas något där som medför problem på vissa plattformar.

    Har ni stött på detta problem vid olika tider på dygnet? En lyssnare som kanske har samma fel, säger att det fungerar som det ska under dagen, men blir problem på kvällen.

    Tack för att ni var snabba med att rapportera! Jag hoppas att vi snart kan förstå vad som händer och åtgärda.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Om ni kan ge exempel på filer som det är eller har varit problem med, och vid vilken tid dessa problem har inträffat, så underlättar det när vi felsöker!

    Kropp och själ som du (inte) lyssnade på igår vid 19.30, t ex ... Var det senaste avsnittet?

    Som sagt, tack för hjälpen så här långt!

    Annika Webbmaster
  • Ja det var senaste avsnittet av Kropp o Själ. Stannade regelbundet. Efter att ha väntat någon minut utan att det kom igång, tryckte jag play på radion. Då startade programmet om. Snabbspolade och kunde lyssna ett tag till innan det stannade. Stoppade mer än fem gånger.
    Hoppas ni hittar ett problem och kan lösa det.

  • Tack!

    Har någon av er kunnat lyssna utan problem på något avsnitt från Sveriges Radio i Logitech Squeezebox nu i november, eller har det blivit problem varje gång?

    Och:
    Har någon av er kunnat lyssna på / ladda hem ett avsnitt från oss via någon annan plattform i samma nätverk?

    Jag funderar över om de allvarliga problem som vi hade förra veckan, kan ha gjort att just Logitech Squeezebox har fått följdproblem. Att det kanske finns någon zombieprocess som ligger och stör? I så fall borde felet finnas med hela tiden i just Logitech, medan annan nedladdning / efterhandslyssning i samma nätverk, inte skulle påverkas.

    Vad kan i så fall vara rätt åtgärd för att få bukt med sådant (om en vanlig omstart inte hjälper - och du Stefan som växlade programvara, lär väl ha startat om i samband med det)?

    Annika Webbmaster
  • Jag har startat om min Squeezbox flera gånger. Samma problem ändå.
    Försöket lyssna till språket (sista avsnittet) idag. Stannade tre gånger och samma procedur.
    Tidigare var det aldrig något problem med podsändningarna. Om det stannade någon gång startade det igen på samma plats, så jag antar att det var min uppkoppling som är dålig.
    Nu stoppar det ofta och startar om från början varje gång efter att jag tryckt play, pause eller något annat.

  • Tack!

    1. Är det alltså alltid problem nu (sedan den sista oktober ungefär), eller har det fungerat bättre vid något tillfälle den senaste tiden?
    2. Har du någon dator eller mobil uppkopplad mot samma nätverk? Kan du i så fall lyssna på till exempel Språket genom den, eller får du liknande fel? (Jag frågar inte för att hänvisa dig till en annan plattform, utan för att felsöka.)
    Annika Webbmaster
  • Jag har precis testat med sista språket i Android (Samsung tab2). Fungerar.
    Testade igen i Squeezbox. Stannade efter ca 10 minuter. Börjar om igen vid försök till fortsätta.

  • Och bara för att jag ska vara helt säker ... Det var över samma nätverk som Logitechen (och inte över mobilnätet, t ex)?

    I så fall friskförklarar vi ditt nätverk och våra streamingmiljö (tills vidare) och koncentrerar oss på Logitech Squeezebox.

    När märkte du först av detta problem? Kan det ha varit i perioden fredag 30 oktober - torsdag 5 november? I så fall är det förstås vettigt att koppla ihop detta med de problem vi hade i den tekniska miljön, men jag tror att det är viktigt att inte låsa oss vid det som orsaken ...

    Hur har du tillgång till våra poddar i din Squeezebox? Stefan skrev att han testade både vägen över Tunein och den över Poddcasts (och fick problem med båda). Har du testat båda dessa?

    Annika Webbmaster
  • Ja det var över samma nätverk. WiFi i båda fallen.
    Upptäckte det när jag var i Alingsås och installerade en ny Squeezbox. Det var den 30/10.
    Det blev avbrott i podströmmen till min förvåning. Sen hade jag samma problem hemma i Klippan. (olika inloggningar på Squezzbox.com)

    Jag har inte testat med Tunein. bara den länk som finns på SR:s sida för respektive program.
    Jag har språket på: http://api.sr.se/api/rssfeed/rssfeed.aspx?Poddf...

  • Ok! Kan du se om denna länk fungerar bättre?

    http://api.sr.se/api/rss/pod/4012

    Annika Webbmaster
  • Tyvärr. Stoppade vid "hur många som säger jämte och bredvid".
    Kan ej se tiden då den startar om vid försök att fortsätta.
    Verkar vara ungefär samma stoppställe som sist. Gick nog lite längre då, men är kanske inte det som avgör.

  • Hur fungerar poddflöden från andra än Sveriges Radio?

    Annika Webbmaster
  • Har inga, lyssnar bara på P1. Finns det något tips att testa?

  • Åh, det var precis det svar jag ville ha 😀

    P1 är bra.

    Det är förstås svårt att tipsa om andras poddar, dels för att jag själv mest lyssnar på våra egna program, dels för att många av de bästa poddflödena, är sådana som är starkt nischade, och jag inte vet vad du kan brinna för ...

    Många som lyssnar på Sveriges Radios poddar, brukar gilla Värvet, med Kristoffer Triumf. Det är timslånga avsnitt där Triumf intervjuar svenska personligheter inom främst nöje och media. Samtal, snarare än hårt :
    http://rss.acast.com/varvet

    Studio Ett om Värvet:
    Porträtt i ljudform

    En banbrytande amerikansk podd (som jag ännu inte lyssnat på själv) är Serial, en radiodokumentär influerad av det format vi känner igen från deckar-serier på TV. I den serien gräver de vidare med nya infallsvinklar kring ett femton år gammalt mord:
    http://feeds.serialpodcast.org/serialpodcast

    P1-morgon om Serial:
    Serial - ett nytt sätt att berätta

    Återkom och berätta ifall du får liknande problem även med dessa!

    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag kompletterade rubriken med att detta gäller Logitech Squeezebox och avbrott, så att det blir lättare att hitta till denna tråd om det finns andra med liknande problem.

    Annika Webbmaster
  • Jag har nu testat en annan pod: http://enpoddomteknik.se/avsnitt.rss
    Lyssnat på: 13: Hårdvaran är magisk, mjukvaran får jag leva med.
    Funkat mer än 30 minuter utan problem nu. (Lite väl mycket trams bara).

    Verkar alltså som att det är SR pod som har problem.

  • Tack!

    Den tycks ha samma bitrate som våra poddar, så det är jämförbart (så vitt jag kan bedöma).

    Som jag förut skrev, genomförde vi några relativt drastiska förändringar i streamingmiljön under förra veckan. Det handlar bland annat om hur alla våra poddfiler cachas hos oss och det är möjligt att det är något där som fungerar sämre för just Logitech (Squeezebox och UE Smart radio, som Stefan testade) och möjligen en spelare som heter Radiotray:
    podradiosändningarna avbryts (Radiotray, Linux)

    I hans fall sker avbrotten efter ungefär 20 minuter, och du skriver att det är efter ungefär 10 minuter.

    Har det blivit någon fördröjning i samband med att filen startar, så att den verkar ta längre tid på sig då?

    Annika Webbmaster
  • Ingen fördröjning vad jag har tänkt på. Buffrar så att jag ser 99% sen startar det. Tar ca 1 sek.
    Samma för teknikpoden.

  • Ok. Tack.

    Annika Webbmaster
  • Hej hopp!

    Jag har haft liknande problem ett tag jag också men inte kommit mig för att felsöka då jag trott att problemet varit i min kant. Jag har nu testat med mitt Sonos-system och det blir samma fel där (c:a 8-12 minuters lysning åt gången).

    När jag nu testade med Sonos (tråd från routern och sedan en Boost) så använde jag den länk till Spanarnas senaste avsnitt som finns i Tuneln. I min Squeezebox (WiFi) har jag två länkar, dels http://api.sr.se/api/rssfeed/rssfeed.aspx?Poddf... till flödet, och dels http://www.sverigesradio.se/Topsy/senastepodd/4... för det senaste avsnittet men det gör ingen skillnad vilken länk jag använder.

    När jag gör en spellista "on-the-fly" i Squeezeboxen så går den vidare i listan vid varje stop och samma sak i min Sonos.
    Grundat på detta (och mina begränsade kunskaper i streeming) så verkar det som att serven sänder ett "nu är filen slut"-kommando till spelaren eftersom den går vidare i listan och inte stannar helt.

    Mvh

  • Tack så hemskt mycket för denna intressanta iakttagelse!

    Förutom er med Sonos och Logitech, så har vi ett fåtal andra felanmälningar där filerna stoppas i förtid, med en regelbundenhet som inte kan vara en slump.

    Vi försöker förstå vad det är som händer och vad det finns för gemensam nämnare i de plattformar som drabbas, och att den hoppar vidare till nästa fil i spellistan är en väldigt viktig iakttagelse.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag kommer att ta kontakt med er via e-post för att vi ska testa en sak, som förhoppningsvis kan leda till att vi får rätsida på detta och då börjar vi med Logitech-klustret.

    Johan E: Kan du pedagogiskt förklara för mig vilken väg ljudet går i ditt Sonos-system? Du är den ende som rapporterat in samma problem kopplat till Sonos, och jag behöver se var flaskhalsen finns där.

    Är det helt enkelt Tunein -> Sonos Boost, eller är det någon mer mackapär inblandad?

    Annika Webbmaster
  • Johan var snabbast 😀 nu vet vi hur vi känner igen en Squeezebox.

    Dessutom ingick "Logitech" i user-agent-strängen, och det borde göra att vi kan sålla ut även andra enheter än Squeezebox och ge er alla den teknik ni fick innan vi gjorde den förändring som medförde problem.

    Jag tror att det snart bör funka.

    Hör gärna av er och berätta hur det går!

    Annika Webbmaster
  • Stefan:
    Om du har möjlighet att testa UE Smart radio igen, när du (förhoppnibgsvis) märkt förbättringen i Squeezebox, så skulle det vara skönt att få bekräftat att vi även fångar upp den ...

    Trevlig helg och tack alla för hjälp att förstå problemet!

    Annika Webbmaster
  • FUNKAR!!!
    Spelat Godmorgon Världen i snart en timme utan stopp.
    Tack Annika för bra support.

  • Hej,

    Har exakt samma problem med mitt squeezebox-system sedan några veckor tillbaka. Såg tråden när jag skulle skicka en fråga kring detta. När jag läste tråden fick jag intrycket av att problemet skulle vara löst, men för mig fungerar det fortfarande inte. Testade senast nu lördag runt 19:30 med senaste "plånboken" och kunde lyssna ca 15 min innan det avslutades.

  • John, har du ändrat i din user-sträng? Efter att sr ordnade lösningen mht user-strängen har min squeezebox radio funkat igen med pod-strömmen.

  • Johan,

    Vad är en user-sträng och hur ändrar jag denna?

  • Nu det är den sträng som motparten kan se som talar om vilken apparat som är ansluten. Du har säkert inte ändrat något...

    Förhoppningsvis kan du få kontakt med Annika och koppla upp di mot en viss adress så de kan se din sträng.
    Min Sueezebox funkar perfekt nu. Jag har 7.7.2 r9663.
    Hoppas du också får problemet löst.

  • Ok, tack Johan!

    Annika, jag är intresserad av samma lösning :-) Jag har tre spelare.

  • Hej igen!

    Trådstartar-Johan och Erik i en annan tråd har blivit hjälpta av den förändring vi genomförde i fredags (där vi skickar besökare med "Logitech" i sin user agent string förbi den de av systemet som inte fungerar bra ihop med er.

    Men några av er har fortfarande problem, vilket förmodligen beror på att era manicker inte har termen "Logitech" i sin user agent.

    En user agent är ett slags visitkort som lämnas till våra servrar. Då ser dessa "aha, Samsung smart-teve - då funkar inte den vanliga spelaren, vi ger den besökaren Flash", eller "ojdå, en Iphone, då ska det dyka upp länk med möjlighet att öppna avsnittet i appen".

    John:
    Vilka olika spelare rör det sig om? Har alla fortfarande detta problem, eller har det löst sig på någon av spelarna?

    Har du möjlighet att hjälpa oss med en test under kontorstid, t ex i morgon, tisdag?

    Johan E och Stefan:
    Har någon av er kvar problem med Logitech?

    Sonos-problemen kommer jag att leta upp rätt User Agent för ihop med en kollega, så återkommer jag när vi tror att det fungerar bättre 😀

    Det är trevligt att se att vi i alla fall är en lösning på spåren, och jag hoppas att vi snart kan få ordning på de spelare som fortfarande har problem!

    Annika Webbmaster
  • Johan E:
    Såg ditt svar på annat håll, om att även du blivit hjälpt när det gäller Logitech. Trevligt!

    Sonos tar jag med kolleger, så får du stämma av om det hjälpt dig 😀

    Annika Webbmaster
  • Tyvärr funkar det inte på min Logitech.
    Jag har version 7.3.3.r16678
    Testade även UE-programmet igen, samma fel tystnar efter ca:10-15 minuter.

  • Hej,

    Ja, problemet är på samtliga mina spelare. Två Squeezebox radio och en Squeezebox touch.

    Kan göra mig behjälplig efter 15:30 ca.

  • Tack!

    John, jag kontaktar dig på den adress du lämnat här, så hoppas jag att vi kan lösa både ditt och Stefans problem i eftermiddag!

    Annika Webbmaster
  • John har hjälpt oss, och vi har genomfört en förändring till, för Squeezebox.

    Nu är vi förstås nyfikna på om det har hjälpt!

    Annika Webbmaster
  • Det funkar med mina spelare!

    Tack!

  • Funkar här också.
    Har även testat UE-programmet och det funkar med.

    Tack!

  • Tack!

    Då återstår Sonos (och en hel del plattformar som vi inte fått in felanmälningar kring i just denna tråd).

    Jag har tagit hlälp av en kollega med Sonos och återkommer när vi har gjort förändringar så att du kan testa, Johan E.

    Tack vare era felanmälningar, har ni inte bara fått igång radion hos er själva, utan även hos många lyssnare som inte tagit sig tiden att felanmäla (eller som tror att felet låg hos dem).

    Annika Webbmaster
  • Johan E (och andra Sonos-användare som ev läser detta):
    Vi har nu ändrat lite till för att Sonos-enheter också ska få special-behandling.

    Fungerar det bättre nu?

    Annika Webbmaster
  • WOHOO!!!
    HELA På minuten utan avbrott! 😃
    Bra jobbat!
    Nu kan jag börja lyssna på podar i köket igen. 😉

  • Härligt!

    Trevlig helg - med avbrottsfri lyssning även i köket 😀

    Annika Webbmaster
  • Jag skakar liv i den här gamla tråden, eftersom lyssnaren Lasse nyligen rapporterat in vad som förefaller vara samma fel (som dock pågått "en längre tid"):
    SR Poddar på Logitech Squeezebox radio avbryts efter exakt 11 minuter

    Om någon av er fortfarande lyssnar på våra poddar med den mackapär ni hade felet på 2015, undrar jag om felet har återuppstått hos er.

    Tack på förhand för eventuell återkoppling och hoppas att ni inte har fått samma problem som Lasse!
    Annika Webbmaster
  • Jag lyssnar dagligen på poddar (eftersändningar). Inga problem med Logitech squezeebox.
  • Tack! Skönt att det inte är ett generellt problem.
    Annika Webbmaster
  • Samma här. Lyssnar en hel del på poddar utan det problemet. Dock lägger sändningen av ganska regelbundet när jag lyssnar på "direktsändning" via squeezebox, men det gäller även när jag streamar deezer så antar att det har med mitt internet att göra, alternativt nåt problem med själva squeezebox-systemet.
  • Tack!

    Är det bara ljudet som bryts, inte själva anläggningen som slås av? (Vissa modeller har en sleep-funktion på upp till 90 minuter, och om du av misstag har den aktiverad, skulle det kunna drabba direktströmmarna.)
    Annika Webbmaster