Fråga, uträkning av mm regn per kvadratmeter?

En fråga, om jag har en yta på en kvadratmeter, om det då regnar oerhört mycket som t.ex 75 mm på ett dygn hur många hinkar ( 10 l) vatten blir det av denna mängd på en kvadratmeter.

Hur räknar man ut detta, vi har funderat mycket på grund av allt regnande de senaste dagarna?

Tack för hjälp.

Kommentarer

  • Hej Inger!
    En mm är en liter per kvadratmeter och räknas ut så här:
    0,01 dm x 10 dm x 10 dm blir en kubikdecimeter vatten, som är en liter och väger ett kg.
    75 mm djupt vatten på marken blir:
    0,75 dm x 10 dm x 10 dm = 75 kubikdecimeter = 75 liter = 75 kg per kvadratmeter. Detta blir 7,5 hinkar (10 L).