Flackt lågtrycksområde

"Ett flackt lågtrycksområde täcker Skandinavien", står det i sjörapporten:
Vad menas egentligen med flackt?

Kommentarer

  • Hej Anders,
    På väderkartor kan man se isobarer som binder ihop orter med lika lufttryck. Man kan då se var lågtryckcentrum resp. högtryckscentrum befinner sig. Ju tätare det är mellan isobarerna desto mer blåser det (gradient). När man talar om ett flackt lågtrycksområde menas att det är mycket glest mellan isobarerna över ett stort område och oftast mycket vindsvagt.