Blixtar och åska

Hej,
jag såg på tv ett flygplan nära en vulkan. Det åskade och blixtrade nära vulkanens utbrott. Var det slump, eller är detta fenomen vanligt? Vad inträffar då?
Erik
laboratorietekniker
Erik

Kommentarer

  • Hej Erik,
    Det allra vanligaste är att åska bildas i samband med vanliga bymoln, men åska kan även bildas på andra sätt till exempel i det askmoln som bildas vid ett vulkanutbrott. Hur exakt åska uppstår på det sättet kan jag tyvärr inte svara på. Jag rekommenderar att du vänder dig till experterna i Uppsala:
    Information om Blixten Åska Åskskydd Åskforskning (uu.se)

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog