Kombination av finansieringar

Hej!

Jag har en fråga rörande finansieringar genom Kulturrådet. Kan jag ansöka om två olika finansieringar genom Kulturrådet för samma projekt? Till exempel, för ett symposium som äger rum i Sverige men bjuder in internationella konstnärer och gäster, kan jag ansöka om projektbidrag i kombination med verksamhetsbidrag för internationell och interkulturell kulturverksamhet?
Veronika

Kommentarer

  • Hej!

    Det finns inget som hindrar att man söker flera stöd. Man kan ha ett verksamhetsbidrag och söka för ett projekt som går utöver den ordinarie verksamheten.

    Om man erhåller ett verksamhetsbidrag kanske man avsätter en del av detta för någon särskild satsning som man även söker ett projektbidrag för.

    Kulturrådet kan dock välja att prioritera projekt från aktörer som inte erhåller verksamhetsbidrag. Ibland står detta uttryckligen i riktlinjer för projektbidrag. Utöver det står det i flera förordningar som reglerar olika bidrag hos Kulturrådet, bl.a. de som reglerar de internationella bidragen som nämns i frågan: ”Statsbidrag får lämnas endast till verksamhet som även har annan finansiering. Vid fördelning av bidrag ska hänsyn tas till om verksamheten redan har beviljats annat statligt stöd.”

    Mvh
    Johan