Får man ta med krabba och snäckor från Grekland till Sverige

Hej. Nästa år ska jag åka till Grekland och jag undrar om man får ta med sig en krabba och några snäckor tillbaka till Sverige. Ha en fortsatt trevlig dag
Oliwer Forsström

Kommentarer

  • Hej Oliwer!

    Tack för att du kontaktat oss.

    Du skriver att du vill ta med dig en krabba, är det krabbskal du menar eller i vilken form gäller det?
    Emma Kundtjänst
  • Krabbskal
    Oliwer Forsström
  • Hej Oliwer!

    Inom EU finns det inga särskilda CITES-regler som träder in och reglerar förflyttningen av dessa, så länge det inte handlar om några levande djur.
    Däremot kan det finnas inhemska fridlysningsregler i Grekland att ta i beaktande.

    Svaret kommer från Internationella frågor och djurhälsopersonalenheten.
    Marie Kundtjänst