Prissättning 240428

Jag önskar information om hur elområde 1 elpris idag kan vara 28,63 öre när det i område 1 och 2 vid samma tidpunkt kostar 41,15 öre? Variabeln vindkraft förefaller var lika enligt kontrollrummet över hela landet. Jag noterar att ett kärnkraftverk står still i Forsmark.

Per Westberg

Kommentarer

  • Hej Per

    Tack för ditt meddelande.

    Jag har ställt din fråga vidare till mina kollegor, jag återkommer till dig så fort jag fått svar.

    Med vänliga hälsningar
    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen
  • Hej Per

    Jag har nu fått svar ifrån mina kollegor.

    Då vi har en gemensam marknad för el i Europa kan det uppstå timmar då Sverige importerar el från kontinenten. De låga priserna i SE4 den 28/4-2024 har att göra med att det fanns ett produktionsöverskott i central Europa som importeras till norden.

    Med vänliga hälsningar

    Erika Axelsson Energimarknadsinspektionen