Til seneste kommentar

Varmt eller iskoldt vand i nyinstalleret termostatarmatur

Hej med jer,

Vi har bygget et nyt badeværelse, hvor vi har fået installeret et brusearmatur (jeres Nordic 3 square). Problemet er, at vi kun får varmt vand eller iskoldt vand, når vi drejer på temperaturreguleringen. Blikkenslageren har sat det varme vand i højre indløb og det kolde vand i venstre. Kan det være det, der forårsager problemet? Burde styringen ikke bare skifte retning, hvis det er omvendt (koldt giver varmt, varmt giver koldt)? Er det bare at bede blikkenslageren om at skifte varmt/koldt, og så er alt godt, eller kan blandingsbatteriet blive beskadiget af dette?
Eric

Kommentarer

  • Hej Eric,

    Tak for dit spørgsmål!
    Ja, det er helt sikkert problemet.

    Alle blandingsbatterier på markedet er som standard lavet til at tage varmt vand ind i venstre side og koldt i højre side.

    Hvis vandet er forkert tilsluttet, forstår termostaten ikke, hvordan den skal regulere temperaturen, og resultatet er enten varmt eller iskoldt vand. Det samme problem opstår, hvis for eksempel blandingsbatteriet er installeret på hovedet. Alle certificerede installatører bør vide dette.

    For at løse problemet skal du ændre placeringen af de indgående vandrør.

    Blandingsbatteriet bør ikke være beskadiget, men hvis det er tilfældet, bør det være tilstrækkeligt at udskifte termostatindsatsen. Termostatindsatsen til Nordic3 Square har RSK-nr. 8612677, og du kan købe den via din installatør eller en VVS-forhandler.

    Hav en rigtig god dag!

    Gustavsberg
Indlægget er lukket for yderligere kommentarer.