Til seneste kommentar

Varmt eller iskaldt vann i nyinstallerte termostatiske blandebatterier

Hei, vi har bygget nytt bad hvor vi har fått installert et dusjbatteri (Nordic 3 square),

Vi har bygget nytt bad hvor vi har fått installert et dusjbatteri (deres Nordic 3 square). Problemet er at vi kun får varmt vann eller iskaldt når vi vrir på temperaturreguleringen. Rørleggeren har satt varmtvann i høyre innløp og kaldtvann i venstre. Kan det være dette som forårsaker problemet? Burde ikke reguleringene bare skifte retning hvis dette reverseres (kaldt gir varmt, varmt gir kaldt)? Er det bare å be rørleggeren om å bytte varmt/kaldt, så er alt i orden, eller kan blandebatteriet ta skade av dette?
Eric

Kommentarer

  • Hei, Eric,

    Takk for spørsmålet ditt!

    Ja, det er definitivt det som er problemet.

    Alle blandebatterier på markedet er som standard laget for å ta inn varmt vann på venstre side og kaldt på høyre side.

    Hvis vannet kobles feil, forstår ikke termostaten hvordan den skal regulere temperaturen, og resultatet er enten varmt eller iskaldt vann. Det samme problemet oppstår hvis for eksempel blandebatteriet installeres opp ned. Alle sertifiserte installatører bør kjenne til dette.

    For å løse problemet må du endre plasseringen av de innkommende vannrørene.

    Blandebatteriet skal ikke være skadet, men hvis det er det, bør det være tilstrekkelig å bytte ut termostatinnsatsen. Termostatinnsatsen til Nordic3 Square har RSK-nr. 8612677 og kan kjøpes via installatøren din eller en VVS-forhandler.

    Ha en riktig god dag!
    Gustavsberg
Dette innlegget er stengt for ytterligere kommentarer.