Fall/avløp Takdusj

Elin

Kommentarer

  • Det er alltid en viss lekkasje fra en takdusj som har vært i bruk. Dette er uavhengig av merke eller utseende, men mengden varierer avhengig av hvor mye vann takdusjen rommer.

    Hvorfor lekker det?

    Vannet renner fra blandebatteriet, ut i røret og deretter inn i dusjslangen og takdusjen. Når takdusjen er fylt, kommer det overskytende vannet ut av hånddusjen/takdusjen og er det vannet vi bruker når vi dusjer.

    Når vi slår av vannet i blandebatteriet, er det fortsatt vann i takdusjen, stangen og slangene fordi det ikke er noe som presser ut overskuddsvannet.

    Når dusjen er i bruk, utvider materialet seg litt på grunn av varmen fra dusjvannet, og etter at røret er slått av, krymper det igjen etter hvert som vannet avkjøles. Vannet har på sin side et større volum når det avkjøles enn når det er varmt. Det betyr at mer vann i et mindre rør må gå et sted, noe som fører til at det renner for mye vann ut av dysene.

    Dette kan forårsake både drypp og det vi kaller etterløp. Tilbakeløp kan starte flere minutter etter at dusjen er slått av og etterfølges av drypp.

    Du kan redusere mengden drypp og etterløp på følgende måte:

    Sett tak-/hånddusjen i en svak helling etter at du har slått den av. På denne måten renner det overflødige vannet raskere ut.

    Gustavsberg
Dette innlegget er stengt for ytterligere kommentarer.