Ny bansträckning Vätternrundan!

Vätternrundan ändrar bansträckningen för att öka säkerheten i loppet.

På torsdagen beslutade Vätternrundan om en ny sträckning för den sista delen av banan, vilket innebär att loppet från och med 2020 blir 315 kilometer – ungefär en och en halv mil längre än i dag. På Vätternrundans hemsida kan du läsa mer om nyheten.
För att se banan kan du klicka på kartan och zooma in den.
Bifigat finns en GPX-fil av den nya bansträckningen!
Med Vänlig Hälsning!

Kommentarer

  • Bra förändring för att öka säkerheten!
    Jag tycker att det dessutom skulle finnas en Vätternrunda Classic där man inte får köra i klungor. Upplägget nu där allt fler kör klungkörning med ”Sub-mål” och dessa blandas med cyklister som cyklar ensamma eller i små grupper skapar också otrygghet och olycksrisker längs banan. Bättre att ha en dag med klungor och en dag för övriga eller åtminstone mer tydliga startgrupper. Jag kommer tillbaka om det blir en sån Vätterrunda Classic.
    Anki
  • Tack för din åsikt och feedback Anki! =)

    Vi är medvetna om detta och jobbar ständigt med att försöka förbättra säkerheten för våra cyklister.
    Du är varmt välkommen att komma tillbaka och cykla hos oss!

    Trevlig helg!
    Mvh
    Carola Vikman Kundtjänst
  • Hej,
    Håller med föregående inlägg, det är de jättestora snabba klungorna som viner förbi
    väldigt nära på västra sidan Vättern, som är problemet. När bilarna ska köra om så stora snabba klungor så tar det tid, det kommer mötande trafik, och då får man helt enkelt inte plats. Jag har ett par ggr. behövt cykla ned i diket för att komma undan.
    Begränsa antalet personer i klungorna!
    Det blir också problem vid depåerna när det kommer så många som har så bråttom på en gång.
    Anni
  • Ser fram mot min 22:a runda. Ser dock inte fram mot att behöva hålla undan för de snabbgående SUB-grupperna. Otroligt att det inte händer fler olyckor. Föreslår att SUB-grupperna får åka först så de inte stör oss andra.
    Göran Carlsson
  • Hej! Vilka platser blir nya depåer och exakt vid vilken km? /Mvh Jörgen
    Jörgen Tisell
  • Klungorna är det stora problemet. Inte allt för sällan ska de tränga/preja sig in direkt framför. Lägg dessa bokade klungor på dag 2.
    Per Brinkenberg
  • TAK for at vægte sikkerheden højt med den rute banestrækning.
    Vi glæder os til at prøve den til juni.
    Stor cykelhilsen
    Roland Christiansen
    Vejle
    Danmark
    Roland Christiansen
  • Jag vill se en banprofil på den nya sträckan. Var är backarna och hur långa/branta är de!?
    Karin
  • När man har kört vätternrundan några gånger så är man ju intresserad att kunna jämföra sina resultat mellan loppen. Nu när rundan blir lite längre stämmer det ju inte längre! Men skulle man inte kunna lägga "Medevi-tidtagningen" på samma avstånd från starten som den tidigare "Mål-tidtagningen"? Då kan man titta på den tiden när man vill jämföra med resultaten från äldre lopp.

    Lars
    Lars Hällzon
  • Hej. Tumme upp för ändad rutt!
    Och några tankar ang säkerhet och "stora klungor". Jag tror inte att det är antal cyklister som är problemet. Vätternrundan kan ta in fler.
    Säkerhet består av samspel på vägen, och då finns det (bl a) 2 aspekter:
    -agenter på vägen som skall samspela i trafiken , och
    - vägen och annat teknisk miljö
    Med korta ord, det var länge dags att flytta loppet till en annan väg än RV 50, som blir allt högre belastad, i synnerhet på sommaren och på eftermiddag (helg-, utflykt- och semestertrafik)
    "Stora klungor" är inte problem i sig, Vätternrundan är ju en jättestor klunga, och trots jämna fördelning i startfällor kommer ändå en hel del i mål mellan 13:30 och 15:00 tiden. Då är det trångt.
    Problemet är beteende cyklister emellan.
    "SUB". Så fort man klistrar på en "sub"- lapp då tror några sådana att de har något företräde inför andra cyklister. Och det är fel. Det finns inget företräde, oavsett hastighet eller mängd cyklister i gruppen.
    En sammanfattning på växande problem: kunskap och beteende. Självutropade sub-grupper saknar (vanligast) färdigheter för att köra om andra grupper och även enskilda cyklister.
    Det blir allt mer smärtsamt på slutet, när vägen blir smalare, trafiken tätnar och cyklister tröttnar och blir irriterade och ilsknar.
    Botmefel: ta bort en eller flera faktorer. Uppfostra, förbättra beteende och samspel, öva kunskaper att köra grupper och klungor, tillkalla cyklister och bilister till förstånd, flytta loppet till mindre trafikerade vägar.
    Det sista var vad Vätternrundan kunde göra själv.
    Övrigt beror på människor.
    Vätternrundan kan påverka den med välsiktad agitation och propaganda, dock tar det betydligt mer tid och kraft.
    Än en gång, tack för bra arrangemang i Vätternrundan.
    Mikhail
  • Är det inte grusväg mellan Zinkgruvan och Godegård?
    Magnus Höijer
  • Supertrist beslut att bansträckning ändras.....

    Anki: SUB grupperna startar ju redan nu en "annan dag"... lördag 12.00 -13.30.

    Om "Ni" med SUB grupper menar alla klungor som bildas genom att svagare cyklister tar rygg på starkare cyklister under natten så får ni hitta en ny benämning för endera gruppen....
    Ska man förbjuda folk att ligga på rulle??
    Fredrik
  • "Sub": det finns en delad uppfattning.
    A) Det finns klubbgrupper som startar kl 12:00-13:00. (Och de uppfattas sällan som ett problem; de kör på andra villkor och kan snarare tolkas som ett eget lopp. Det de har gemensamt med motionslopp är sträckan, dock det finns risk för trängsel för att på en del tid ( efter kl 18:00) blir det körning i motionsloppet.
    B) det finns grupper som startar i startfällor som vanligt, och allt fler tolkar sig som "sub", och kör med några företräde från arrangörernas sida ( t ex särskilda depåer ) och utökar tolkningen på banan enligt egna ambitioner,
    upp till att man uppfattar övriga cyklister i samma lopp som ett hinder.
    Jag tror att det är det som är problemet.
    Mikhail
  • Det var precis så jag menade Mikhail. Elittrupperna som startar 12-13 är inget problem alls. Det är mindre grupper som bara flyter förbi utan att man känner sig oroad även att det är i slutet av loppet. Det är, som du skriver, övriga stora sub-grupper som kör i olika sub-hastigheter, som jag tror uppfattar sig köra tävlingsklass, fast det är ett motionslopp, och uppfattar då  övriga motionärer som hinder. Jag tror att det skulle vara bättre att de fick köra i någon form av separat motionstävlingsklass medan singelåkare kunde köra en ”äkta” motionsklass. Det tror jag skulle bli roligare för alla 😊!
    Anki
  • Hej!

    Tack för era synpunkter! De r värdefulla för oss. Nedan ser ni vårt svar.
    • Gällande SUB-grupperna, som startar på lördag runt lunch, så kommer vi minska antalet i varje grupp till ca 40 personer för att sprida ut dem mer.
    • De nya depåplatserna är ännu inte spikade. Vi återkommer med info.
    • En höjdprofilskarta kommer inom kort. Ni kan så länge se höjdprofilen i GPX filen.
    • Ang. Medevi-tidtagningen tar vi med oss det och kikar på det. Det man ska komma ihåg är att vi är ett motionslopp.
    • Det är asfalterad väg mellan Zinkgruvan och Godegård. Dessutom är sträckan Godegård -  Nykyrka numer nyasfalterad.
    • När Vätternrundan pratar om SUB-grupper menar vi de som vi arrangerar med start lördag efter lunchtid. Det finns såklart de som kallar sig för SUB-grupper i det ordinarie startfältet med. Men vi benämner aldrig dessa som SUB-grupper utan enbart förbokade grupper. 
    • Vi jobbar ständigt med att informera våra grupper i hur viktigt det är att visa hänsyn till varandra. Som ni nämner i tråden är det viktigt med samspelet precis som i vanliga trafiken. DVS. Trafikregler ska efterföljas av alla.
    Ha en fin dag!
    Mvh

    Anna Tybring Kundtjänst
  • Det som bekymrar mig med den nya bansträckningen är korsningen vid Nykyrka. Hur skall Ni lösa detta? Vi skall ju tvärs över rv50, eller skall vi cykla på vänster sida? Stoppa trafiken på rv50? 30 långtradare som står i kö för att starta från stillastående till att passera korsningen tar tid!
    Jörgen
  • Hej Jörgen!

    Tack för din fråga och dina synpunkter.
    Vi har diskuterat detta internt och självklart i samråd med Trafikverket. Det är i samråd med TRV som vi kommit fram till denna lösning. När vi får tillståndet ifrån länsstyrelsen vet vi hur den korsningen faktiskt kommer att se ut!

    Mvh
    Anna Tybring Kundtjänst
  • Ansluter till ovanstående, vet att det finns en trång tunnel vid Nykyrka och undrar om ni tänkt, asfaltera denna och dirigera oss in där, genom Nykyrka och sedan ut på vägen på rätt sida. Bekräfta gärna!
    Torkel Kjösnes
  • Hej Torkel!
    Tack för din fråga,
    Den har funnits i våra tankar men kommer inte att användas!

    Mvh
    Anna Tybring Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.